Let wel op voordat je aan de slag gaat met linkbuilding: Het is belangrijk dat er een duurzame linkbuilding aanpak wordt gehanteerd die natuurlijk is, en het risico op een Google penalty significant verlaagd.
Als je een website hebt en verkeer uit zoekmachines wilt aantrekken, moet je regelmatig sterke relaties aangaan met relevante websites. Linkbuilding vereist uitzonderlijke sociale vaardigheden, communicatie, geduld, en creativiteit. Marketing én verkoop zijn er allemaal bij betrokken.
Laten we eerst verschillende SEO categorieën uitlichten
Om de zoekresultaten van je website te verbeteren, kun je drie verschillende methoden van optimalisatie gebruiken:
- Technische SEO, dit is het proces van het optimaliseren van de technologieën die Google gebruikt om je website te crawlen en te indexeren. Dit omvat zaken als domeinarchitectuur, robots.txt, server codes, paginasnelheid, interne links, enzovoort
- On-page SEO. Het optimaliseren van de inhoud en HTML van de pagina’s van je website wordt on-page SEO genoemd. Dit is een meer grondige kijk op de elementen op de pagina die Google gebruikt om het onderwerp en doel van de pagina te bepalen. Dit omvat, onder andere, de inhoud van de pagina, URL, titel, header tags, foto’s, en meta tags.
- Off-page SEO, deze term wordt meestal gebruikt om te verwijzen naar links. Off-page is de component van SEO waarover je de minste controle hebt. Het vergt het overtuigen van een andere website om positieve signalen aan de jouwe te geven, wat niet zonder reden gebeurt.
Technische en on-page SEO zijn van vitaal belang – je site zal nooit optimaal scoren zonder geoptimaliseerde on-page en technische SEO. Gelukkig heb je veel controle over deze factoren, die een direct gevolg zijn van het ontwerp van je website en platform. Dit betekent niet dat off-page en linkbuilding niet van groot belang zijn. Links hebben waarschijnlijk de grootste ranking waarde van alle afzonderlijke aanwijzingen. Ze zijn nodig voor concurrerende zoekresultaten.
Het verkrijgen van een relevante link van een gerenommeerde website is niet eenvoudig
Het oorspronkelijke Google algoritme werkte omdat het links als belangrijkste rangschikking indicator gebruikte, iets wat geen enkele andere zoekmachine in die tijd deed. Het valt niet te ontkennen dat backlinks nog steeds een van Google’s top drie rangschikking criteria zijn, en dat dit niet snel zal veranderen. Het gevolg is dat veel marketeers en bedrijfseigenaars niet zeker weten hoe ze backlinks naar hun websites kunnen krijgen. Links van de ene website naar de andere worden gezien als stemmen van vertrouwen, autoriteit, en vertrouwen.
Hogere rangen op SERPs kunnen een grotere bekendheid en vermoedelijk meer organisch verkeer voor je site genereren als gevolg van een verbeterde autoriteit. Maar niet alle links zijn gelijk geschapen in Google’s ogen, en de verkeerde soort links kunnen je waardering eerder schaden dan verbeteren.
Onthoud goed dat het bij SEO linkbuilding om kwaliteit gaat, niet om kwantiteit.
Omdat Google’s algoritme nog steeds sterk op links gebaseerd is, is het hebben van een groot aantal links van hoge kwaliteit die naar je site wijzen duidelijk van cruciaal belang voor het sturen van zoekverkeer: je kunt alle on-page en technische SEO aanpassingen doen die je wilt, maar als je geen links hebt die naar je site wijzen, zul je niet snel verschijnen in de lijsten met zoekresultaten.
Er zijn allerlei strategieën om links naar je site te krijgen, ethische en niet zulke ethische manieren (white hat SEO en black hat SEO). Als je nieuw bent in SEO en meer links wilt verkrijgen, zijn deze riskantere en agressievere methoden waarschijnlijk niet geschikt voor je bedrijf, omdat je niet weet hoe je de valkuilen juist kunt hanteren en de gevaren kunt inschatten. Bovendien voegt het proberen om links op te bouwen alleen om Google resultaten te manipuleren weinig waarde toe aan je organisatie als de zoekmachine algoritmen veranderen.
Het maken en op de markt brengen van relevante content…
Relevante content creëren die links en social shares oplevert is een tijdrovende bezigheid. Er zijn een aantal verschillende methoden om efficiënt content te ontwikkelen, die te helpen op te vallen, en hoog in de zoekresultaten te laten scoren. Echter is het het wel waard om deze content te blijven maken! Het advies is daarom ook om opzoek te gaan naar een partij die gespecialiseerd is in SEO. Neem bijvoorbeeld de experts van Ranking Masters, die al jarenlange ervaring hebben met SEO. Ranking Masters hanteert en implementeert een 3 delige SEO strategie, gebaseerd op content, techniek en linkbuilding. En zoals je net hebt kunnen lezen, zijn dit de 3 key elementen, ofwel cornerstones, van zoekmachine optimalisatie.