Merknaam deponeren

Delen:

Bij merknaam registreren moet je je eerst goed voorbereiden door vooraf heel goed onderzoek te doen. In dit onderzoek moet je kijken naar de beschikbaarheid, controle van de eisen waaraan een merk moet voldoen, optimalisatie van de beschermingsomvang die je merk nodig heeft en natuurlijk het uiteindelijke depot van het merk dat je wilt gaan registreren.

merk registreren is misschien minder eenvoudig dan je vooraf had gehoopt. Er komt namelijk aardig wat kijken bij het registreren van een merk en dan met name in juridisch opzicht.

Merknaam registreren minder eenvoudig dan gedacht

Je merknaam registreren kan je niet zomaar even doen. Er komt best wel veel bij kijken. Want wat kan er wel een merk zijn en wat niet? Is het merk dat jij wilt registreren überhaupt nog wel beschikbaar? Voor welke regio en voor welke klassen moet je registreren? Wat zijn de kosten die je kunt verwachten bij het registreren van een merk? Dit is nog maar een klein deel van alle vragen die een rol spelen bij het registreren van een merknaam.

Waarom moet je een merknaam registreren?

Er zijn verschillende redenen waarom het handig is om je merknaam te registreren. Een van de belangrijkste redenen waarom je je merknaam moet registreren gaat over inbreuk. Als je merk niet is geregistreerd heb je geen zekerheid dat je de naam mag gebruiken en geen merkinbreuk pleegt. Als je merk niet geregistreerd staat kun je aangesproken worden door een merkhouder met als gevolg dat je een schadevergoeding moet betalen. Ook beschermt merkregistratie tegen concurrentie, mogelijke namaak en piraterij door je concurrenten. Bovendien kun je door merkregistratie geld verdienen. Jouw waardevolle merk kun je doorverkopen of in licentie geven. Als iemand een handelsnaam als merk inschrijft in de Kamer van Koophandel, dan kan dit bescherming geven. Concurrenten in dezelfde branche kunnen niet zomaar jouw merknaam of handelsnaam voeren.

Hoe werkt het registreren van een merk?

Een merknaam is een handelsmerk. Deze naam wordt gebruikt om producten en diensten te onderscheiden. Een merknaam maakt het makkelijker om te vergelijken en te kiezen voor consumenten. Voordat je je merknaam kunt gaan registreren gaat er nog een heel proces aan vooraf. Het is nodig om bepaald onderzoek te doen voordat het merknaam registreren ook echt kan gaan beginnen. Gelukkig zijn er bedrijven die je kunnen helpen bij het proces van merk registreren. Zij kunnen je het registreren van je merk gemakkelijker maken door bijvoorbeeld advies te geven over de juridische haalbaarheid van jouw merkdepot.

Hoeveel kost het registreren van een merknaam?

Hoeveel het registreren van je merk kost, hangt af van het land waar je je merk wilt registreren. Wil je het merk alleen registreren in de Benelux of wil je je merk registreren in heel Europa? Ook komen er kosten bij voor de hulp van een jurist of een advocaat die is gespecialiseerd in merken. De totale kosten bestaan dus uit het depot en de kosten voor het juridische advies. Als jouw merk niet wordt geaccepteerd dan krijg je de depot meestal niet terug. Daarom is het slimmer om een merk te laten registreren met behulp van een merkengemachtigde of jurist die gespecialiseerd is in merknamen deponeren en registratie garantie biedt.

Hoe kan je je merknaam registreren?

Voordat je je merknaam kan laten registreren door het online te deponeren moet je controleren of jouw merknaam al bestaat en al is gedeponeerd. Daarnaast moet je merknaam niet te beschrijvend zijn, want dat mag niet en dan wordt de naam afgewezen. Een naam wordt als te beschrijvend gezien als het te duidelijk aangeeft waar het over of om gaat. Als blijkt dat je naam niet te beschrijvend is en voldoet aan alle materiële eisen, kun je je merk online gaan deponeren. Het registreren van jouw merknaam duurt in de Benelux ongeveer een maand of drie.

Soorten merken en het nut van een merkonderzoek

Voor merknaam registreren moet je vooraf een goed onderzoek uitvoeren. Er moet onderzocht worden of je voorgenomen merknaam wel een merk kan worden. Er moet onderzoek gedaan worden naar de vraag of je merk eigenlijk wel voldoet aan de juridische eisen die gesteld worden aan een merkregistratie. Wanneer je merk te beschrijvend is, wordt deze geweigerd en raak je je wettelijke depotkosten kwijt. Ook moet er onderzoek gedaan worden naar eerdere merkhouders, zodat je onnodig bezwaar van eerdere merkhouders kunt voorkomen. Natuurlijk kun je ook advies vragen over het soort merk dat jij het beste kunt gaan registreren. Er zijn verschillende soorten merken die kunnen worden geregistreerd. Hieronder staan ze kort uitgelegd:

(Gecombineerde) woord- en beeldmerken

Als je jouw merknaam registreert als een zuiver woordmerk, dan krijg je de meeste bescherming. Met een woordmerk kan je ieder gebruik dat een ander maakt van dat teken verbieden. Als iemand anders het teken gebruikt voor dezelfde goederen en / of diensten dan is dat illegaal. Hierdoor kan verwarring bij de consument worden voorkomen. Gecombineerde woord- en beeldmerken bestaan uit beeldmerken met woordelementen. De registratie van een beeldmerk met woordelementen biedt bescherming voor een teken als geheel en niet enkel voor de afzonderlijke delen. Bij gebruik van een beeldmerk met woordelementen is het dus ook altijd verstandig om tevens het woordelement als woordmerk te registreren.

Onderscheidende merknaam

Enkel als jouw merk onderscheidend genoeg is, maak je kans op een merkregistratie. Je merk mag niet te beschrijvend zijn. Je merk mag niet direct iets zeggen over de producten of diensten die je aanbiedt. Als blijkt dat jouw merknaam op juridisch gebied niet onderscheidend genoeg is kun je er voor kiezen om een beeldelement aan je merk toe te voegen. Dit is bijvoorbeeld een logo. Het beeldelement zorgt dan voor een onderscheidend vermogen. Het toevoegen van een logo aan je merknaam of op een bijzondere manier je merknaam weergeven kan hierbij helpen.

Dit bericht valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Scroll naar boven