Kunt u iets vertellen over de oprichting van uw kantoor? Waar, wanneer en waarom werd het kantoor opgericht?
Ons kantoor is in 1995 door 7 medewerkers van NautaDutilh opgericht. In een half jaar tijd timmerden Dorine ten Brink, Jeroen Princen, Duco Lodder, John van Baaren, Peter de Waal, Maarten Tromp en Rutger Ploum een kantoor in elkaar dat op 1 september 1995 zijn deuren opende aan de Westersingel 102 te Rotterdam. Door ons (oude) kantoor werden we ‘de zeven kleine dwergen’ genoemd. Wij gingen daar weg in goede harmonie en hadden mede door veel publiciteit – het oprichten van een eigen kantoor vanuit een comfortabele positie kwam maar sporadisch voor – een vliegende start.
Met hoeveel mensen begon u en hoeveel zijn dat er nu?
We begonnen met 7 partners, 1 medewerker, 1 secretaresse en een boekhouder. Nu werken bij Ploum circa 185 mensen, waarvan ongeveer 110 fee-earners (advocaten, notarissen en merkengemachtigden). Ploum heeft 28 partners.
Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen die uw kantoor sinds de oprichting heeft doorgemaakt?
We zijn drie keer het snelst groeiende kantoor van Nederland geweest en hebben twee keer een prijs gewonnen voor onze marketingcampagnes. We hebben duidelijk de slag gemaakt van een klein mkb-kantoor naar een full-service kantoor.
We zijn nu het grootste advocatenkantoor van Rotterdam en top 20 in Nederland. We willen verder groeien en een goede en fijne werkgever zijn. De work-life balance is bij ons gewoon goed. Dat houden we goed in de gaten. We zijn daarnaast steeds op zoek naar bevlogen partners die met hun succesvolle praktijk ons team willen komen versterken. Onze full-service gedachte slaat aan bij grote klanten. We werken steeds vaker in grote teams aan zaken. Dat is gewoon leuk om te doen: samenwerken met collega’s in dezelfde zaak voor dezelfde klant.
Waar wilt u over vijf jaar staan als organisatie?
Over vijf jaar is Ploum verder gegroeid en zijn we voortgegaan op de weg die we een aantal jaren geleden zijn ingegaan. We zijn toen begonnen met het project: “the next generation”. Achter iedere partner die ouder is dan vijftig moet binnen drie tot vijf een partner staan die minimaal vijftien jaar jonger is. Dat lukt al zeer goed. En daar gaan we mee door.
Hoe geeft uw kantoor inhoud aan uw maatschappelijke verantwoordelijkheid?
Onze medewerkers en partners ondersteunen in tijd veel organisaties die op dit vlak actief zijn zoals JINC, IMC Weekendschool en vele andere lokale organisaties en besturen. We stimuleren dit door op de urennorm voor medewerkers een afslag van 250 uur te hanteren voor dit soort bezigheden.