Openbaar Ministerie wint prijs met Xtacy-parfum

Het Openbaar Ministerie heeft met het parfum en de bijbehorende campagne ‘Xtacy, daar zit een luchtje aan’ de award Beste Overheidsinnovatie van het Jaar 2021 in de wacht gesleept.

Delen:

xtacy-3ff96461
foto: Openbaar Ministerie

Juryvoorzitter Jan van Zanen van de organisatie Overheidsawards reikte de prijs uit aan de  officieren van justitie Antoinette Doedens en Carla Hofstee. Zij lieten de bedenkers van de Coronamelder-app van het ministerie van VWS en het Huishoudboekje van de gemeente Utrecht achter zich.

Anijs

De Zwolse officieren Doedens en Hofstee kwamen op het idee voor de campagne toen ze een leergang over de aanpak van ondermijnende criminaliteit volgden. Onderdeel daarvan was een stage bij een reclamebureau, om te ontdekken of ze manieren konden bedenken om het publiek bij het opsporen van drugslabs te betrekken. Samen met het reclamebureau Roorda kwamen ze tot de introductie van de nieuwe geur ‘Xtacy’, dat naar anijs ruikt. Bij de productie van xtc komt een anijsachtige geur vrij. Door burgers bewust te maken van deze geur hoopten zij meer meldingen te krijgen en zo meer drugslabs te kunnen oprollen.

Het Openbaar Ministerie heeft parfumflesjes en geurkaarten met het parfum verspreid over verschillende politiebureaus. Gemeentes werden opgeroepen om vergelijkbare acties te organiseren.

Premier Rutte

De geur werd in mei 2019 gepresenteerd in het centrum van Den Bosch, als hoofdstad van de provincie met de hoogste dichtheid opgerolde drugslabs. Een professioneel team liet voorbijgangers de drugslabgeur ruiken alsof het om een nieuw parfum ging.
Toen Doedens en Hofstee hoorden dat premier Rutte op dat moment een straat verderop een bijeenkomst over ondermijning bijwoonde, hebben ze zijn beveiligers gevraagd of hij wilde komen ruiken, zo vertelden ze in Opportuun. Dat wilde hij wel. “We zijn brutaal geweest, maar we hebben ook geluk gehad”, aldus Hofstee. “Er stond al pers klaar voor de lancering van het parfum. Maar toen Mark Rutte in beeld kwam hadden we een verhaal dat de voorpagina’s haalde.”

 

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Scroll naar boven