Zo’n 70 procent van de PostNL-pakketten wordt bezorgd via een bezorgondernemer. Deze ondernemers worden door PostNL ingehuurd om routes te rijden die zij op hun beurt weer verdelen onder hun pakketbezorgers.
Tariefbepaling
De pakketbezorgers worden betaald per succesvolle stop. Een bedrag dat tussen de 0,80 tot 1,80 euro ligt. Dit tarief wordt per ondernemer door PostNL vastgesteld en daalt al jaren, wat heeft geleid tot grote onvrede onder de pakketbezorgers. Deze daling wringt temeer, nu de omzet van PostNL sinds het uitbreken van de coronacrisis juist flink is gestegen. Vorig jaar behaalde PostNL een recordaantal bezorgde pakketten: 337 miljoen.
Slechte arbeidsomstandigheden
De Inspectie SZW onderzocht kortgeleden ruim 80 koeriersbedrijven. Uit dit onderzoek blijkt dat veel bezorgondernemers de toepasselijke cao niet nauw naleven. Bij 9 op de 10 onderaannemers zijn misstanden geconstateerd. Pakketbezorgers werden onderbetaald, zwart betaald, ontvingen een uitkering of werkten zonder geldige verblijfspapieren. De slechte arbeidsomstandigheden en -voorwaarden zouden de branche voorts gevoelig maken voor criminaliteit. Uit het onderzoek van de Inspectie SZW zijn al enkele fictieve ondernemingen ontdekt die werden ingezet om geld weg te sluizen. Drie onderzoeken zijn vorig jaar overgedragen aan het Openbaar Ministerie.
Transparantie
Met de procedure die nu aanhangig is gemaakt, wordt beoogd meer inzicht te krijgen in de manier waarop tarieven worden opgebouwd. Volgens de pakketbezorgers zou dit tarief op een eerlijkere manier tot stand moeten komen. Nu hanteert PostNL volgens Wassenaar een basisuurtarief van 29,43 euro, terwijl dit ruim 35 euro zou moeten zijn. Volgens hem moet getoetst worden of deze indexering redelijk is. Ook wordt geëist dat de onderaannemers schadeloos worden gesteld. PostNL geeft aan de dagvaarding te bestuderen, maar heeft nog niet inhoudelijk gereageerd.