Partnerbijdrage van

Recht op reparatie: wat hebben we eraan?

Volgens SIRE gooien Nederlanders jaarlijks gemiddeld per persoon 18 kilo aan elektrische apparaten, 15 kilo aan textiel en 16 kilo aan meubels en speelgoed weg. Met name de berg elektronisch afval groeit steeds harder. Koelkasten, laptops, tv’s, stofzuigers en mobieltjes, we hebben er steeds meer van en we gooien ze steeds sneller weg. Al dit weggooien is zonde, want repareren is in de meeste gevallen beter voor het milieu. Europese Commissie werkt daarom aan een voorstel voor het recht op reparatie. Maar wat hebben we daaraan?

Delen:

Recht op reparatie: hoe is dat nu al geregeld?

Is je product sneller dan verwacht kapot? Of ontvang je het product al stuk? Of werkt de software na korte tijd niet meer? Dan is het product niet goed. Je hebt dan een ondeugdelijk product gekocht.

Recht op gratis reparatie of vervanging

Bij een ondeugdelijk product moet de verkoper het meestal repareren of vervangen. Hij moet dit doen, ook als je geen fabrieksgarantie of verkopersgarantie (meer) hebt. In de wet staat namelijk dat een product moet bieden wat je ervan mag verwachten. Dat is de wettelijke garantie.

Is het een ernstig probleem? Dan mag je ook meteen je geld terugvragen. Deze rechten heb je ook als je er geen garantie bij kocht. Dat komt omdat het onder de wettelijke garantie valt. De verkoper moet het probleem aan je kapotte product of niet werkende software binnen een redelijke tijd oplossen. En je mag er maar weinig last van hebben. Duurt een reparatie lang? Dan mag je om een leenproduct vragen. De oplossing voor je kapotte product is gratis. De verkoper mag je dus niet laten betalen voor de reparatie of vervanging. En ook niet voor het terugsturen van het kapotte product.

De verkoper mag een andere oplossing bieden

Vroeg je de verkoper om je product te repareren of te vervangen? Dan mag de verkoper toch een andere oplossing voorstellen. Maar hij mag dat alleen als hij hiervoor een goede reden heeft en als je er niet veel last van hebt. Stel dat je vraagt om je kapotte laptop te repareren. Maar de verkoper biedt je een nieuwe laptop aan, omdat het probleem ernstig is en hij je laptop niet meer kan repareren. Is het technisch niet meer mogelijk om je laptop te repareren? Of zijn er geen onderdelen meer om je laptop te repareren? Dan is een nieuwe laptop een redelijke oplossing. De verkoper heeft dan een goede reden om een andere oplossing te geven dan je vroeg.

Het kan ook zijn dat je om vervanging van je kapotte laptop vraagt, maar dat de verkoper je laptop wil repareren, omdat er maar iets kleins kapot is. Een nieuwe laptop eisen is dan niet redelijk. Koos de verkoper voor reparatie, maar heeft hij je laptop niet goed gerepareerd? Dan mag je alsnog een nieuwe laptop eisen.

Wat je mag verwachten van een product

Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op twee jaar garantie volgens de wet. Dit komt uit Europese regels. Maar in Nederland hebben we geen vaste wettelijke garantietermijn. In plaats daarvan staat in de Nederlandse wet dat een product zo lang moet meegaan als je ervan mag verwachten. Hoe lang je wettelijke garantie hebt, hangt dus af van de prijs en eigenschappen van het product en de informatie die je erover hebt gekregen. Dit kan langer of korter zijn dan 2 jaar. We noemen dit ook wel de conformiteitsperiode.

Van een tweedehands product of een showmodel mag je minder verwachten dan van een nieuw product. En van een dure magnetron mag je verwachten dat hij langer meegaat dan een goedkope. Van afgeprijsde producten hoef je niet meteen minder te verwachten. De kwaliteit van afgeprijsde producten moet ook gewoon goed zijn! Maar geeft de verkoper je korting, omdat er iets niet goed is aan het product door bijvoorbeeld een beschadiging? Dan moet de verkoper je dit wel vóór je aankoop melden en moet hij vragen of je ermee akkoord gaat. Is er dan iets aan de hand met het product door die beschadiging? Dan kan je er niet over klagen, omdat je hiervan wist bij je aankoop.

Je koopt bijvoorbeeld een tweedehandsauto. Hij is goedkoop en best oud. De verkoper vertelt je dit en hij geeft ook aan dat hij niet zeker weet of alles nog goed werkt. Daarom kost de auto ook niet zo veel. Toch koop je de auto. In zo een geval heb je veel minder snel recht op een kosteloze reparatie of vervanging als de auto snel kapotgaat. Want dat kon je verwachten.

Branchevereniging Techniek Nederland heeft een tabel met de verwachte gebruiksduur van bepaalde producten. De lijst is niet up-to-date en je product hoort misschien langer of korter mee te gaan. Je kan de tabel dus alleen gebruiken samen met alle andere informatie over een product. Op die manier kan je een inschatting maken van hoe lang een product moet meegaan.

Lees snel het volledige artikel waarin Anita van den Bosch-de Gier je meeneemt in de aandachts- en knelpunten bij het recht op reparatie.

Delen:

Lindenhaeghe Legal maakt deel uit van de Lindenhaeghe Groep, een toonaangevende speler in de financiële opleidingssector. Als opleider van duizenden professionals per jaar beschikken…

Meer berichten van partner

Scroll naar boven