Het ging in deze zaak om een scooterkoerier die tijdens zijn werk ten val kwam en letsel opliep. De werkgever was hiervoor niet verzekerd en werd door de koerier aansprakelijk gesteld voor de schade.
De advocaat van de eiser begrootte de buitengerechtelijke kosten op 7246,69 euro, vermeerderd met 87 euro aan griffierechten. Bij deze 7246,69 euro aan advocaatkosten ging de raadsman uit van 22,6 uur à 250 euro plus 6 procent kantoorkosten en 21 procent btw.
De kantonrechter vindt een uurtarief van 250 euro exclusief btw niet buitensporig voor een gespecialiseerd letselschadeadvocaat. “Voor het afzonderlijk rekenen van kantoorkosten naast dit uurtarief is echter geen ruimte,” oordeelt de rechter.
Overzichtelijk feitencomplex
Hij overweegt ook dat 22,6 uur wel erg veel is voor ‘een beperkt en overzichtelijk feitencomplex en een juridisch niet ingewikkelde zaak, zeker voor een gespecialiseerde letselschadeadvocaat’ en brengt het aantal uren daarom terug tot twaalf. Dat levert een vergoeding van 3.717 euro op.
Op Linkedin werd de zaak onder de aandacht gebracht door advocaat Hans Kamerbeek (Kamerbeek advocaten). “Sommige kantoren rekenen een percentage kantoorkosten, bijvoorbeeld 6 of 8 procent. Ter dekking van de kosten van de secretaresse en de postzegels,” schrijft hij. Dat deze post zonder toelichting door de rechter geschrapt werd geschrapt, is volgens hem voor advocatenkantoren een mooie aanleiding om ermee te stoppen.
Kamerbeek krijgt onder meer bijval van advocatencoach Marloes Kuipers. “Het is niet meer van deze tijd en valt simpelweg niet te onderbouwen,” meent Kuipers. “Als je alleen het uurtarief niet afdoende vindt, moet je als kantoor daar wat aan doen.” Voormalig advocaat Mark Husen, nu juridisch adviseur bij Stimulanz, noemt kantoorkosten voor advocaten volkomen achterhaald.
Computersysteem
Maar Ineke Roelandschap (LIFe Letselschadeadvocaten) brengt een nuance aan. “Kantoorkosten waren bedoeld om dingen als de enveloppen en de postzegels te dekken et cetera,” reageert zij. “Deze kosten zijn er wellicht minder tegenwoordig (al moeten wij toch nog geregeld medische stukken via de post opvragen en moest ik vorige week nog meer dan 440 pagina’s printen en fysiek aan de rechtbank versturen). Hiervoor zijn echter andere kosten in de plaats gekomen die wellicht nog kostbaarder zijn dan de ouderwetse postzegel. Denk aan het computersysteem dat je moet bekostigen, kosten voor beveiligd en aangetekend mailen, kosten voor digitaal ondertekenen, kosten voor digitale beveiliging et cetera. Deze kostenpost wordt dus soms wel heel simpel weggezet als ouderwets.”
In de discussie op Linkedin wordt verwezen naar het artikel over kantoorkosten op mr-online op 28 februari 2017. De grote lijn was dat het berekenen van kantoorkosten door advocaten een uitstervend fenomeen is.