Carst Joustra

Schikken, ook voor niet-bloemisten

Schikken is voor bloemisten!’ Uit dat gezegde, vaak binnenskamers uitgesproken door procesadvocaten van de oude stempel, blijkt weinig enthousiasme voor het treffen van een regeling buiten de rechter om, het schikken. Op ‘uurtje-factuurtje’-basis factureren lijkt op het eerste gezicht dan ook op gespannen voet te staan met het snel oplossen van zaken. Gelukkig zijn veel juridisch adviseurs zich ervan bewust dat het bekwaam uitonderhandelen van een snelle, goedkope oplossing (en een tevreden cliënt) in veel gevallen een duurzamer businessmodel is dan ouderwets procederen.

Door een onverwacht telefoontje moest zakelijk mediator Emma ineens terugdenken aan haar advocatentijd, toen haar oude opleider het schikken is voor bloemisten vaak met een grijns opdiste. Dat telefoontje kreeg mediator Emma toen ze in gedachten verzonken terugreed na een lange mediationsessie over ‘gedoe’ binnen een keten van tuincentra. Gerrit en Farid waren door franchise zakelijk aan elkaar verbonden; ze ruzieden per e-mail en telefoon over van alles, maar spraken elkaar zelden in persoon. De gezamenlijke sessie begon dan ook moeizaam: stellingen waren ingenomen, er was veel oud zeer en harde woorden vielen. De verzuurde relatie werkte verre van constructief. Maar al kibbelend stelden de heren na enige tijd vast dat het probleem toch vooral van financiële aard was. De vertrouwensbasis was er nog, zo spraken ze naar elkaar uit, al was het dan een wankel vertrouwen. Door te investeren in persoonlijk overleg, met Emma als onpartijdige derde die de scherpe kantjes eraf haalde, waren ze weer constructief bezig. En bleken er veel parallelle belangen te zijn. Een goede oplossing lag nog zeker niet binnen handbereik, maar de heren spraken als volgende stap af dat Gerrit per e-mail vrijblijvend een oplossingsrichting zou voorstellen. Intussen zouden beide heren ook mogen overleggen met hun eigen juridisch adviseurs, uiteraard nadat zij ook voor geheimhouding hadden getekend.

Het telefoontje overviel Emma, koud een paar uur na de bespreking. Gerrit viel met de deur in huis. Hij had het er met zijn vaste advocaat over gehad en die adviseerde hem te stoppen met de mediation. Door het grote verschil tussen de standpunten van partijen zou doorgaan met de mediation volgens deze advocaat alleen tot tijdverlies leiden. Zijn advies was snel te dagvaarden om beweging en juridische duidelijkheid te krijgen. Kennelijk zijn tuincentra geen bloemisten en valt schikken af, dacht Emma teleurgesteld, toen bleek dat Gerrits besluit vaststond.

De mededeling om de stekker uit de mediation te trekken kwam als donderslag bij heldere hemel voor Farid. Bij mediation verplicht elke deelnemer zich echt in te spannen om tot een oplossing te komen, maar uiteindelijk is de vrijwilligheid een groot goed: het staat je vrij om een mediation te stoppen, als je het alternatieve scenario buiten mediation toch beter vindt. Maar dat zo’n onverwachte actie het broze vertrouwen aan de andere kant van tafel geen goed doet is evident. En zo eindigde dus de interventie van de mediator Emma.

Toen ze maanden later gebeld werd, was Emma de tuincentra eigenlijk al vergeten. Maar Gerrit en Farid waren Emma nog niet vergeten. Inmiddels was er een zitting op de rechtbank geweest waar de rechter streng had aangedrongen toch nog eens in overleg te gaan. Inmiddels waren partijen ruim een half jaar verder in de tijd, en een paar advocatenrekeningen en een hoop chagrijn verder. Een tweede gezamenlijke mediationsessie, zonder advocaten, vond binnen een week plaats. En met succes, binnen twee uur waren de contouren van een schikking duidelijk. Een laatste sessie met advocaten erbij was alleen nog nodig om de afspraken concreet te maken en uit te werken. Iedereen tevreden.

Terugkijkend kan je natuurlijk betogen dat het tijdsbestek en de procedure nodig waren om partijen rijp te maken voor een schikking. Maar dat getuigt van weinig vertrouwen in de ondernemers zelf. Na afloop deelde Gerrit met Emma een wijsheid die hij van zijn eerste werkgever, een hovenier, had geleerd: ‘Aan vijanden ken je geen stuiver verdienen’. Het was dat Emma het nummer van haar oude opleider niet meer had, maar dit wijze, alternatieve praktijkinzicht had ze graag met hem gedeeld.

Wilt u geen belangrijk juridisch nieuws meer missen?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Over de auteur

Carst Joustra

Carst Joustra

Carst Joustra is MfN-registermediator en begeleidt onderhandelingen. Hij werkte jaren in de for-profit-sector (advocaat bij Kennedy Van der Laan) en in de non-profit-sector (strategic grantmaker Adessium Foundation). Hij schrijft over (meer en minder) succesvolle mediations bij conflicten in de professionele context. Carst is verbonden aan Result Mediation.

Recente vacatures

Recente vacatures

Winkelmand