Dat meldt de Volkskrant. De Juridische Hogeschool (JHS) is een samenwerking tussen hbo-instellingen Fontys en Avans en heeft twee locaties, in Tilburg en ’s-Hertogenbosch. Sinds 2020 wordt het onderwijs op de JHS aangeboden volgens de methode ‘High Impact Learning that Lasts’ (HILL), die Fontys Hogeschool op een aantal faculteiten heeft ingevoerd – tot grote ontevredenheid van studenten.
‘Student-coach’
Olivier Dorrestijn en Maurits van Lanschot, die beiden in hun eerste jaar zitten (maar na de propedeuse overstappen naar de universiteit), startten een petitie die door bijna de helft van hun 414 jaargenoten werd ondertekend. Zij vinden onder meer het aantal lesuren en contactmomenten te laag. Hoorcolleges zijn er nauwelijks, wekgroepen in het geheel niet. Studenten werken in groepsverband aan opdrachten die de beroepspraktijk moeten nabootsen, docenten geven ‘feedback’ als ‘docent-coach’.
De studenten missen de basiskennis en worden zo “in het diepe gegooid” aldus van Lanschot. Een andere bron van onvrede is het gebrek aan objectieve examinering. In plaats van af te leggen tentamens worden studenten beoordeeld aan de hand van ‘leeruitkomsten’. Volgens Dorrestijn ligt de nadruk niet op kennis van het recht, maar op criteria als samenwerken, feedback geven en persoonlijke groei; waarvan de interpretatie per docent-coach kan variëren. “Je moet ervoor zorgen dat je het lieverdje bent van de docent.” Docenten zelf hebben zich ook kritisch uitgelaten over de HILL-methode.
Subjectieve beoordeling
Het gebrek aan vaststaande beoordelingscriteria kan nadelig uitpakken voor studenten, weten Dorrestijn en Van Lanschot uit eigen ervaring. Zij kregen tegenstrijdige informatie van docent-coaches voor opdrachten en werden hierop vervolgens afgerekend, waardoor beiden hun tweede studieblok niet haalden. Met een aantal lotsgenoten stapten ze naar de examencommissie, waar ze een herkansing wisten af te dwingen.
Avans-Fontys erkent dat er fouten zijn gemaakt, en dat de beoordelingskaders heroverweging verdienen. Ook de klachten met betrekking tot de onderwijsmethode worden serieus genomen. Toegewerkt wordt nu naar een hybride vorm van onderwijs met meer colleges, zodat studenten worden voorbereid op “het nemen van meer eigen regie tijdens het vervolg van de opleiding.”