Vergoedingen reizen tijdens Covid-19

Langzaamaan openen steeds meer landen weer hun grenzen. Vanaf september mogen Nederlanders weer naar Canada vliegen en nu ook de Amerikaanse autoriteiten deze maand aankondigden vanaf november buitenlandse toeristen weer te verwelkomen, komen de intercontinentale reizen ook weer op gang. Ook de Nederlandse overheid geeft voor steeds meer bestemmingen een geel of zelfs groen reisadvies. Toch zijn er nog allerlei risico’s en maatregelen waar reizigers rekening mee moeten houden voordat zij op het vliegtuig stappen.

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Controleer het reisadvies

Op de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken en in de Reisapp Buitenlandse Zaken vindt men per bestemming welke risico’s er zijn en welk reisadvies van toepassing is. Bij een rood en oranje reisadvies wordt reizen afgeraden, terwijl bij een geel reisadvies het niet wordt afgeraden om te reizen maar wel zijn er enkele veiligheidsrisico’s waar rekening mee gehouden dient te worden. Bij een groen reisadvies zijn er geen bijzondere risico’s.

Het reisadvies is van invloed op de kosten die reizigers vergoed krijgen van hun reisverzekering. Als het reisadvies voor een bestemming groen of geel is, dan dekt de reisverzekering de kosten. Wordt het reisadvies tijdens de reis oranje? Dan bieden sommige reisverzekeraars enkel beperkte dekking; schade gerelateerd aan het coronavirus wordt dan bijvoorbeeld niet gedekt.

In het geval van een oranje reisadvies bieden de meeste reisverzekeraars een beperkte dekking, bijvoorbeeld alleen voor risico’s die niks met corona te maken hebben. Vraag dit van tevoren goed na bij de reisverzekeraar. Een geboekte reis is meestal wel kosteloos te annuleren of om te boeken.

Reis annuleren

Als er code rood geldt en de reisorganisatie de reis annuleert, dan krijgt de reiziger het geld terug of wordt de reis in overleg omgeboekt of aangepast. Een pakketreis mag ook bij code oranje geannuleerd worden. Reizigers kunnen er ook zelf voor kiezen om hun reis, vlucht of accommodatie te annuleren, maar in de meeste gevallen is het beter om te wachten tot de organisatie annuleert.

Op 11 maart 2020 is het coronavirus officieel tot pandemie verklaard. Dit maakt dat het niet meer als onvoorziene gebeurtenis wordt gezien en de meeste verzekeraars dekken annuleringen vanwege Covid-19 dan ook niet meer. Een nieuwe annuleringsverzekering afsluiten heeft wat dit betreft dus geen zin meer. In het geval van besmetting met corona kan er wel een beroep worden gedaan op de annuleringsverzekering.

Het is belangrijk om rekening te houden met de annuleringsvoorwaarden van de organisatie waarbij de reis, vlucht of accommodatie geboekt is. Daarnaast is het slim (vooral bij duurdere tickets) om na annuleren van de vlucht de luchthavenbelasting terug te vragen.

Reizigers die in een kortlopende reisverzekering hebben kunnen ook de polis opzeggen en de premie terugvragen als hun reis geannuleerd wordt vanwege Covid-19 en de vertrekdatum nog niet is aangebroken. In het geval van een doorlopende reis- of annuleringsverzekering is dit meestal niet mogelijk.

Visum verlengen of geld terug?

Reizigers die al in het bezit waren van een visum maar deze niet konden gebruiken omdat hun reis bijvoorbeeld geannuleerd werd, kunnen hun visum over het algemeen helaas niet verlengen. Ook betalen de immigratiediensten de gemaakte kosten helaas niet terug.

De overheid van India heeft zelfs besloten dat papieren visums die al voor de coronapandemie waren toegekend, niet langer geldig zijn. Reizigers moeten in dat geval een herbevestiging van hun visum aanvragen bij een ambassade of consulaat of een geheel nieuw visum aanvragen.

Ook elektronische visums (e-visums) voor India die al voor 6 oktober 2021 waren toegekend, zijn ongeldig verklaard. De invloed van het coronavirus op het visum verschilt per bestemming, dus reizigers dienen van tevoren goed te controleren of zij nog in het bezit zijn van een geldig visum.

Virusuitbraak tijdens de reis

In het geval dat een reiziger langer op de plaats van bestemming moet blijven in verband met een virusuitbraak tijdens de reis, hoeft de reisorganisatie deze extra overnachtingen niet te vergoeden. Het is wel mogelijk dat de reisverzekering dekking biedt voor de extra reis- en verblijfkosten (tot een bepaald maximum). In het geval van een (preventieve) quarantaine is dit echter weer niet het geval. Het is dus verstandig om dit goed na te vragen bij de reisverzekeraar.  Ook als een reiziger zelf besluit om naar een risicogebied te reizen of om geen gebruik te maken van de eerste mogelijkheid om terug te keren naar huis, dan vervalt waarschijnlijk de dekking van de verzekering. Reisverzekeringen dekken over het algemeen wel repatriëring.

Dit bericht valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid.

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Over Mr.

Mr. is hét platform voor juristen. Mr. bericht over actuele zaken in de juridische wereld en belicht en becommentarieert deze vanuit een onafhankelijke positie. Mr. richt zich op alle in Nederland actieve juristen en WO-rechtenstudenten..

Volg MR. op social media

Service menu

Contactgegevens

Uitgeverij Mr. bv
Paul Krugerkade 45
2021 BN Haarlem
Uitgever: Charley Beerman
E-mail: beerman@mr-magazine.nl

Scroll naar top