Juridisch nieuws

Webcareteam Rechtspraak: In gesprek met wrokkige reaguurder

Foto: Gerdien Dalmulder

Je moet wel tegen een stootje kunnen als je voor het webcareteam van de Rechtspraak werkt. Want op social media en elders op het internet is de kritiek op rechters niet van de lucht.

Zomaar een discussie over een vonnis in een strafzaak bij de rechtbank Den Haag: Ene Wim twittert: “Kijk nou, zotte rechter doet uitspraak. Celstraf tot 7,5 jaar voor twee Syriëgangers voor oorlogsmisdrijf.”

Dat zijn typisch van die uitingen waar interim-coördinator Sander van Ansem en zijn mensen van het webcareteam op ingaan. Ze antwoorden: “Dag Wim, in het nieuwsbericht van de Haagse rechtbank kun je lezen hoe de rechtbank tot dit oordeel is gekomen.” En, met een link naar het vonnis: “Misschien vind je het interessant om dit te lezen.”

‘Ik ben niet van gisteren’

Daar neemt Wim echter geen genoegen mee. Hij antwoordt: “Dank voor de reactie. Echter ik ben niet van gisteren. Al 30 jaar gaat het fout in de rechtspraak. Onkunde, onnozelheid, wegkijkende suffe naïeve voornamelijk D66 rechters. Een schandalige vertoning.”

Een man genaamd Moos, die zich op Twitter profileert als pro-Wilders en anti-islam, gaat tekeer tegen de rechters die een man hebben vrijgesproken van bedreiging van Geert Wilders: “Goedemorgen Moos, iedere zaak is anders en zaken kunnen niet met elkaar vergeleken worden. Hoe de rechtbank tot vrijspraak is gekomen, lees je in ons nieuwsbericht.”

Tirades tegen rechters zijn op internet aan de orde van de dag. Bijna altijd wordt er geklaagd dat de straffen te laag zijn. Een vraagsteller klaagt op de Facebook-pagina van Omroep Brabant bijvoorbeeld over een strafeis van vier jaar in een mishandelingszaak. “Dan leggen we uit dat er nog geen uitspraak is gedaan.”

Zeven man sterk

Er worden ook praktische vragen gesteld, zoals: ‘Kan ik als mentor een kilometervergoeding krijgen?’, ‘Hoeveel griffierechten moet ik betalen voor een procedure bij de kantonrechter?’ of ‘Kan ik klagen over mijn advocaat?’

Sander van Ansem
Sander van Ansem

Het zeven man sterke webcareteam van de Rechtspraak is er druk mee. Van acht uur ’s ochtends tot acht uur ’s avonds gaan zij vanuit het Rechtspraak Service Centrum aan de Uniceflaan in Utrecht in op vragen en reacties van burgers over alles wat met rechtspraak te maken heeft. Omdat draagvlak in de samenleving belangrijk is, maakt de Rechtspraak veel mensen vrij voor dit werk.  “Het is sowieso belangrijk om actief te zijn op social media,” zegt Sander van Ansem. “Daar vindt de maatschappelijke discussie over de Rechtspraak meer en meer plaats. Daarom maken we zichtbaar wat de Rechtspraak doet en leggen we beslissingen van de rechters uit. De mensen zijn het niet altijd eens met de toelichting die we geven, maar dat geeft niet. Als mensen maar weten waarom de rechter een vonnis heeft gewezen.”

Social media tool

Bij de keuze voor social media kijkt de Rechtspraak naar de kanalen die doelgroepen als burgers, rechtzoekenden, journalisten, advocaten en andere professionele partijen gebruiken. De Rechtspraak heeft accounts op Facebook, Twitter, Linkedin en WhatsApp. “Van Ansem: “Daar zit veel overlap in. In het algemeen kun je zeggen dat burgers en rechtzoekenden wat meer gebruik maken van Facebook en WhatsApp. Journalisten en advocaten zien we meer op Twitter en de juridische professionals, zoals bedrijfsjuristen, op LinkedIn.” De Rechtspraak zet Instagram nu nog projectmatig in. “We kijken nog hoe we dat structureel kunnen doen,” verklaart Van Ansem.

Om te volgen wat er gebeurt op al die social media (en ook wat er verder online wordt gezegd over de rechtspraak) gebruiken Van Ansem en zijn medewerkers de social media tool Coosto: een soort grote zoekmachine die scant op zoektermen die de Rechtspraak invult. Op een 78 centimeter breed beeldscherm rangschikt het systeem per categorie alle gevonden online uitingen over rechtspraak. Is het geen gekkenwerk om te reageren op die tientallen berichten per uur die binnenkomen? “Valt mee, we hoeven niet op alle berichten te reageren. Dat doen we wel als er een vraag wordt gesteld of als we ergens proactief op kunnen ingaan.”

Goed onderbouwd

Of het nu gaat om de inhoud van een vonnis, de details van een juridische regeling of het weghalen van een naam uit een uitspraak, de antwoorden van de Rechtspraak op social media zijn meestal gedetailleerd en goed onderbouwd. De medewerkers hebben gevarieerde achtergronden: sommigen hebben eerder bij een rechtbank of gerechtshof als communicatieadviseur gewerkt, anderen werkten bij de Belastingdienst of als griffier. Hoe komen de mensen van het webcareteam aan hun inhoudelijke expertise? Van Ansem: “Als er juridisch inhoudelijke vragen binnenkomen die we niet zelf kunnen beantwoorden, doen we navraag bij collega’s van de rechtbank. Die gaan binnen hun gerecht achter een vraag aan en koppelen het antwoord aan ons terug.”

Gevoelige zaken

Bij spraakmakende zaken, zoals het Wilders-proces of de recente euthanasiezaak, plaatsen de gerechten zelf een nieuwsbericht waaruit Van Ansem c.s. kunnen putten. “En we zoeken zelf ook dingen op.”

Commotie over gevoelige zaken ziet het webcareteam meestal aankomen. “Als we ophef verwachten gaan we van tevoren met de rechtbank aan de slag om ons voor te bereiden.” Maar soms komt een twitterstorm ook onverwachts, zoals bij de kwestie rond de rechterlijke uitspraak over een Rotterdamse wijkagent die in zijn rug werd getrapt. Dan moet het team snel schakelen om te kunnen reageren.

Bij onbeschofte of beledigende reacties hanteert het webcareteam het simpele motto: ‘Vragen beantwoorden’. “En als we dat om wat voor reden dan ook niet kunnen, leggen we uit waarom niet. We willen vooral op de inhoud ingaan, en niet te snel ingaan op de toon, ook al is die soms heftig. Als mensen onbeschoft zijn, zeggen we er soms wat van.”

De ervaring leert dat wrokkige reaguurders vaak positief reageren als ze respons krijgen. “Ze vinden het prettig dat de Rechtspraak reageert en begrijpen beter waarom een vonnis is gewezen.”

De volledige versie van dit artikel verschijnt in Mr. magazine op 11 oktober.

Wilt u geen belangrijk juridisch nieuws meer missen?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Over de auteur

Peter Louwerse

Peter Louwerse

Peter Louwerse studeerde Nederlands recht aan de Erasmus Universiteit, werkte als journalist voor verschillende dagbladen en begon in 2009 als freelance journalist. Hij is een van de vaste medewerkers van Mr.

Recente vacatures

Recente vacatures

Winkelmand