Je zit in een vergadering en je leidinggevende kondigt een nieuw project aan, met de vraag: ‘Wie wil dit oppakken?’ Nog voordat jij er ook maar even over hebt kunnen nadenken, steken drie collega’s hun hand op. Kans weg. En achteraf denk je: ik had dat project ook willen doen.
Het is een herkenbare situatie voor veel introverten, zeggen Marloes Bouwmeester van De Succesvolle Introvert en Karolien Koolhof van Quiet Quality. Allebei helpen ze introverten met de uitdagingen die zij in hun werk tegenkomen. ‘Veel introverten zijn niet zo goed in onverwachte situaties’, zegt Bouwmeester. ‘Ze willen ergens even over nadenken. Als er dan een mooie kans voorbijkomt, zijn ze al te laat, omdat extraverten tegelijkertijd denken en handelen.’
Ook Koolhof hoort dit vaak terug in de gesprekken met mensen die ze coacht. ‘Ze zeggen dat ze zich overvallen voelden door de aankondiging. Daarnaast speelt dat ze zich vaak niet gezien of gehoord voelen. Omdat introverten rustiger zijn en minder opvallen, worden ze sneller overgeslagen bij promoties of als er een leuk project langskomt.’
1 op de 3 is introvert
Dat is niet alleen vervelend voor degenen die dit (vaak keer op keer) overkomt, het is ook zonde voor het bedrijf, omdat de kwaliteiten van deze mensen onvoldoende worden ingezet. Wereldwijd is 1 op de 3 mensen introvert, zegt Koolhof. Dat zijn een hoop kwaliteiten die dan niet of onvoldoende worden gezien. Bouwmeester: ’Ik ken veel voorbeelden van introverten die weg gingen bij een werkgever omdat ze zich niet genoeg gewaardeerd voelden. Pas toen ze weg waren, zag de werkgever wat ze allemaal bijdroegen, omdat er ineens van alles misging.’
Leidinggevenden kunnen hier deels iets aan doen, zegt Koolhof. Bijvoorbeeld door vast aan te kondigen dat er een project aankomt en mensen een aantal dagen de tijd te geven om te reageren. Maar de verantwoordelijkheid ligt volgens Koolhof toch vooral bij de (introverte) werknemer. Bouwmeester: ‘Zoek een manier om je te profileren die bij jou past.’
Dat klinkt al gelijk ongemakkelijk voor mensen die introvert zijn, maar dat hoeft het volgens Bouwmeester niet te zijn. ‘Het begint met weten waar jij van nature in uitblinkt en hoe je daarmee een waardevolle bijdrage kunt leveren op je werk. Je natuurlijke voorsprong, noem ik dat. Veel introverten zijn zich daar niet van bewust, ze vinden wat zij doen heel normaal. Door te weten wat jouw natuurlijke voorsprong is, kun je sneller beslissen of je een kans wil pakken of niet. En vertel over wat jij doet. Niet om op te scheppen, maar omdat anderen er iets aan kunnen hebben. Op die manier is de kans groter dat mensen je weten te vinden als er projecten zijn die bij je passen.’
Niet afwachten
Koolhof adviseert vooral om proactief te zijn. ‘Wacht niet tot een kans zich voordoet, maar zorg dat je leidinggevende al voor die tijd weet wat jij leuk vindt en wat jouw ambities zijn. Introverten zijn één-op-één heel sterk, dus vraag een gesprek aan met je leidinggevende om te vertellen welke kansen jij graag zou krijgen. Dan kan je leidinggevende daaraan denken als een kans zich voordoet.’
‘Wat ook kan helpen als je weet dat je iets wil gaan zeggen in een vergadering, is degene die de vergadering leidt daar vast van op de hoogte brengen’, zegt Koolhof. ‘Diegene kan jou dan de ruimte geven om dat te doen.’ Op die manier hoef jij jezelf niet te overschreeuwen, en zorg je wel dat je zichtbaar bent.
Ook adviseert ze om het gesprek aan te gaan over wat het betekent om introvert te zijn en welke kwaliteiten en uitdagingen daarbij horen, zodat er meer wederzijds begrip is (want ja, ook jij als introvert moet af van je vooroordelen over extraverte collega’s, zoals dat het schreeuwers of dominante mensen zouden zijn). Volgens Koolhof is er binnen bedrijven steeds meer bewustzijn van neurodiversiteit (met andere woorden: dat de hersenen van verschillende mensen verschillend werken). Door te benoemen waar jij goed in bent en waar jij meer moeite mee hebt, zorg je dat collega’s en leidinggevenden je eerder de ruimte geven die jij nodig hebt om kansen te krijgen, of te pakken.
Wie ben je, wat maakt jou uniek? Hoe zien anderen je? Doe de persoonlijkheidstest van Intermediair en kom snel meer te weten over wie jij bent en wat je sterke punten zijn.
Dit artikel is verzorgd door Intermediair.