Overstap van de week: Daan van Eek

Delen:

Daan van Eek

Overstap van de week is Daan van Eek, die als procesadvocaat en adviseur begonnen is bij het jonge IE-boutiquekantoor Leeway in Amsterdam. Van Eek is gespecialiseerd in intellectueel eigendomsrecht, reclamerecht en marketing, en is afkomstig van Hoogenraad & Haak reclame + IE.

U heeft gekozen voor een jong kantoor; pas 7 maanden oud. Wat trekt u daar zo in aan?
Het kantoor is jong, maar de gezamenlijke ervaring van de advocaten is groot. Dat is een perfecte combinatie die mij de kans geeft om met zeer ervaren en kundige advocaten te bouwen aan een nieuw boutiquekantoor. Iedereen draagt een stuk verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van het kantoor. Daarnaast heeft het kantoor leuke cliënten in de focusgebieden die ik interessant vind: design, fashion, FMCG en e-commerce.

Waarom heeft Leeway voor u gekozen?
Leeway mikt op duurzame relaties met haar cliënten en verleent juridische bijstand in ieder stadium van (de ontwikkeling van) een product of dienst. De marketing is daarvan een belangrijk onderdeel. Om die reden was Leeway op zoek naar een senior advocaat met ervaring op het raakvlak tussen marketing en intellectueel eigendomsrecht. Die ervaring heb ik: ik heb de laatste jaren veel advies- en proceswerk verricht op precies dat gebied. Het is de bedoeling dat ik die praktijk bij Leeway verder ga uitbouwen.

Hoe gaat het op juridisch gebied met marketing en advertising?
Er gebeurt veel en de vraag naar juridische bijstand op dat vlak wordt naar mijn mening steeds groter. Marketing campagnes zijn steeds vaker multimediaal en haken steeds sneller in op recente gebeurtenissen, met gebruikmaking van de verschillende social media. Dat levert veel vragen op, waarbij vaak snel gehandeld moet worden. Dat is dus vaak snel schakelen en over hele praktische oplossingen nadenken. Die actie maakt het zo leuk.

Wat voor zaak hoopt u in deze nieuwe functie te mogen doen?
Een grote vergelijkende reclamezaak. Het gebeurt steeds meer dat concurrenten elkaar(s producten) steeds explicieter vergelijken in campagnes en dat gebeurt niet altijd volgens de regels. Dat zijn vaak interessante discussies.

Waar ‘staat’ u over vijf jaar?
Dan ben ik als partner verantwoordelijk voor de vraagstukken waarbij kennis van zowel het reclame- als het intellectueel eigendomsrecht noodzakelijk is.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Scroll naar boven