5 tips: Zo behoud jij als werkgever je werknemers

Een oneindig hoeveelheid vakantiedagen, gratis woonruimte, wekelijkse massages, een week vakantie: werkgevers halen alles uit de kast om werknemers binnen te halen. Maar voor behoud van personeel is minder aandacht. Hoe zorg je voor gelukkige werknemers die niet op zoek gaan naar een andere baan?

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
foto: Depositphotos

Door de krapte op de arbeidsmarkt focussen werkgevers vooral op het binnenhalen van nieuwe mensen. Logisch, maar niet per se de slimste zet, meent Yolanda van Dongen, organisatie- en teamcoach en auteur van het boek ‘Mijn persoonlijk leiderschap – groei / snoei / bloei’ (2021). “Als je niets doet om je mensen te behouden, staat de achterdeur open”, zegt Van Dongen. “20 procent van de mensen gaat na een paar maanden alweer op zoek naar een nieuwe baan. In totaal staat 70 procent van de werknemers nu open voor een andere baan, blijkt uit onderzoek. Als je niet uitkijkt, kun je dus bezig blijven met mensen werven.”

Volgens Van Dongen hoeven werkgevers heus niet allerlei ludieke acties te verzinnen om werknemers te behouden. Wat dan wel werkt? Vijf tips:

Tip 1. Zorg dat werknemers zich betrokken en verbonden voelen

Mensen willen ertoe doen, zegt Yolanda van Dongen. “Ga voorbij aan de waan van de dag en geef mensen persoonlijke aandacht. Het is een primaire behoefte van ieder mens om ergens bij te horen. Praat dus met ze, vraag wat ze willen, wat ze willen bijdragen.”

“Ook feedback geven is essentieel. Dat doe je zowel door verbeterpunten te benoemen als door complimenten te geven. Hoe drukker het is, hoe minder vaak we complimenten geven, maar dat is zo belangrijk. Daar bloeien mensen van op.”

Tip 2. Geef werknemers de vrijheid om te werken waar ze willen

Hybride werken is voor veel werknemers doorslaggevend in de keuze waar ze willen werken, zegt Ester Koot, senior onderzoeker en teamleider van team Sparkey bij Motivaction, in de webinar De werkvloer van Intermediair. Uit onderzoek van Motivaction blijkt dat ongeveer een derde van de werknemers voornamelijk thuis wil werken, een derde wil het liefst op kantoor werken en de rest wil zowel thuis als op kantoor kunnen werken. Dat betekent volgens Koot dat je als werkgever rekening moet houden met werknemers die verschillende dingen willen. “Geef je werknemers dus zoveel mogelijk vrijheid en autonomie om te bepalen waar ze werken.”

Tip 3. Stimuleer de ontwikkeling van je werknemers

Een van de belangrijkste redenen waarom mensen van baan veranderen: ze willen meer uitdaging. Vraag werknemers daarom hoe ze zich willen ontwikkelen binnen de organisatie, raadt Van Dongen aan. “Vaak wordt van bovenaf bedacht hoe iemand zich moet ontwikkelen en wat goed is voor de medewerker. Dan gaat het erom dat iemand hogerop moet komen, maar niet iedereen wil dat. Jezelf ontwikkelen kan ook betekenen dat je een opleiding volgt om jezelf scherp te houden.”

Wees duidelijk over de carrièremogelijkheden die er zijn en help met trainingen en coaching. Vaak is er een budget beschikbaar voor cursussen en opleidingen, maar lang niet alle werknemers weten dat. Stimuleer dus dat mensen gebruikmaken van die potjes. En laat medewerkers zelf een keuze maken voor een opleiding die hen aanspreekt. Van Dongen: “Het motiveert mensen als ze zelf kunnen kiezen en ze voelen zich gesteund als het bedrijf hierin wil investeren.”

Tip 4. Betaal ze een goed salaris

Geld is verreweg de belangrijkste reden waarom mensen van baan switchen. Uit het Nationaal Salaris Onderzoek van Intermediair en Nyenrode Business Universiteit bleek dat vorig jaar ook weer: mensen die ontevreden zijn over hun werk, maar hun salaris goed vinden, vertrekken veel minder snel dan mensen die hun werk leuk vinden, maar niet blij zijn met hun salaris. Wil je mensen behouden? Zorg dan dat je ze goed betaalt.

Tip 5. Communiceer duidelijk over de missie van de organisatie

Anno 2022 willen mensen niet alleen leuk werk, ze willen ook werk dat ertoe doet. Ze willen zingeving vinden in hun werk. Yolanda van Dongen: “Communiceer dus duidelijk waar de organisatie heen gaat en wat de visie is, en roep mensen op om mee te denken. Hoe kunnen we samen de doelen behalen? Als mensen dan ideeën aanleveren, kom daar dan ook op terug. Mensen willen weten waarom er wel of niet iets mee gedaan wordt.”

Dit artikel is verzorgd door Intermediair.

De Werkvloer

Bekijk ook het webinar De Werkvloer. In de aflevering over de krapte op de arbeidsmarkt gaat presentatrice Annemarie Brüning samen met haar tafelgasten Gusta Timmermans, recruitment & employer branding-adviseur en Ester Koot, senior onderzoeker en teamleider van team Sparkey bij Motivaction, op zoek naar antwoorden. Want waar komt de krapte op de arbeidsmarkt vandaan? En wat kunnen bedrijven doen om personeel te behouden?

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Over Mr.

Mr. is hét platform voor juristen. Mr. bericht over actuele zaken in de juridische wereld en belicht en becommentarieert deze vanuit een onafhankelijke positie. Mr. richt zich op alle in Nederland actieve juristen en WO-rechtenstudenten..

Volg MR. op social media

Service menu

Contactgegevens

Uitgeverij Mr. bv
Paul Krugerkade 45
2021 BN Haarlem
Uitgever: Charley Beerman
E-mail: beerman@mr-magazine.nl

Scroll naar top