Aandacht in tijden van crisis

Delen:

Illustratie: Depositphotos

Een praatje gaat nog te vaak over het werk en te weinig over hoe het écht met iemand gaat. In deze bijzondere tijden is het nog essentiëler om verbonden te blijven.

Ineens werkten we allemaal thuis en gingen we eenzaam verschillende fases door. Fase 1 was de halve-vakantiegevoelfase. Hoe durft iemand een call te plannen vandaag, we ‘werken’ toch thuis? Na het besef dat er toch écht iets moest worden gedaan,kwamen we in de tweede fase, de dit-wil-ik-altijdfase. In je nette overhemd of blouse en je joggingsbroek aanwezig zijn bij het zoom-maandagochtendoverleg. Vervolgens tot de lunch doorwerken zonder één keer gestoord te worden door je hyperactieve collega. Dan rustig boodschappen doen tijdens de lunchpauze om vervolgens weer aan één stuk door te werken. Natuurlijk wel met een 30-minutenworkout om half 4; zonder pauzes werkt immers niemand efficiënt. Toen kwam fase 3, de zo-slecht-is-het-kantoor-nietfase: het gemis van die hyperactieve collega, de 12 groepscalls per dag en een pijnlijke rug omdat die hippe kuipstoeltjes ergonomisch toch wat minder verantwoord zijn. Nu we in de laatste fase zijn beland, de laten-we-er-maar-het-beste-van-makenfase, is het van belang om te beseffen waarom een advocatenkantoor in essentie zo goed draait: de mensen die het werk verrichten.

Zie de persoon achter het werk

Waar je normaal op dagelijkse basis meerdere malen automatisch contact had met collega’s, is dit nu helemaal weggevallen. De samenwerking verloopt nu via chat, mail en (video)call. Het is nu van groot belang om persoonlijk contact te houden met je collega’s, zeker als je al wat langer rondloopt binnen het kantoor en er mensen zijn die voor jou werken. Natuurlijk is dit in normale tijden ook al heel belangrijk. Een praatje hoe het écht met iemand gaat, hoe iemand er deze week in staat, of jij iets kan doen om het werk van deze persoon aangenamer te maken, het klinkt zo vanzelfsprekend. Helaas gebeurt dit nog veel en veel te weinig en ligt de focus vaak enkel op het inhoudelijke aspect van werk. Als het om aandacht voor de medewerkers gaat, is het al geruime tijd crisis.

In deze bijzondere tijden is het nog essentiëler om verbonden te blijven. En nee, absoluut niet om te controleren. Advocaten zijn hardwerkende, ambitieuze mensen die je niet het gevoel moet geven dat je checkt of ze wel hard genoeg werken. Dit werkt alleen maar averechts.

Waardering

Pak dus de telefoon en vraag hoe iemand deze tijd doorkomt, of je ergens mee kunt helpen. Alle medewerkers kunnen dit waarderen, mits het oprecht is. De millennialgeneratie staat niet alleen bekend als chatgeneratie, maar ook als de generatie die iets meer waardering nodig heeft. Zij stellen het juist op prijs als ze gebeld worden. Dit geldt ook als je zelf pas een aantal jaar werkt: pak de telefoon en bel die persoon die net gestart is.

Dus lieve mensen, toon interesse. Échte interesse. Ga na wat jij kan doen om een ander uit je team te helpen. Chatten is makkelijk en groepscalls zijn efficiënt, maar een persoonlijk belletje laat pas écht zien dat je geeft om je collega en dat hij of zij ertoe doet! Laat deze periode het startpunt zijn om vanaf nu ook te focussen op de menselijke kant van het samenwerken.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Scroll naar boven