AKD: warm welkom en persoonlijke aandacht in de eerste 90 dagen

Een goede onboarding is niet alleen van essentieel belang voor een goede start, dit bevordert ook het behoud van nieuwe medewerkers op lange termijn. Afgelopen jaar heeft AKD het onboardingprogramma compleet vernieuwd. Ingmar Kamman, Onboarding Officer bij AKD, vertelt hoe een goed vormgegeven onboardingproces bijdraagt aan het behoud van talent op de lange termijn.

Delen:

Ingmar Kamman

Een onboardingprogramma valt of staat met iemand die verantwoordelijk is voor het complete onboardingproces. Daarom is Ingmar Kamman vorig jaar vanuit zijn functie als HR Officer doorgegroeid naar een gloednieuwe functie als Onboarding Officer bij AKD. “Ik ben verantwoordelijk voor een deel van de pre-boarding en het hele onboardingprogramma. De eerste negentig dagen vanaf de eerste werkdag zijn cruciaal voor zowel de nieuwe medewerker als kantoor. In deze periode wordt de basis gelegd voor succes op de lange termijn. Bij het creëren van een nieuw onboardingprogramma vonden wij het belangrijk dat nieuwe medewerkers, (student-)stagiaires en zelfstandigen die zich verbinden aan AKD een warm welkom krijgen en dat zij snel vertrouwd raken met collega’s, systemen en processen.

Vanaf het moment dat nieuwe medewerkers een arbeidsovereenkomst hebben getekend bij ons, ben ik het eerste aanspreekpunt voor ze. Voor de eerste werkdag krijgen ze toegang tot een onboarding-app met informatie over AKD. Op deze manier wordt de spanning voor de eerste dag(en) en vragen over praktische zaken grotendeels weggenomen. Ook worden zij digitaal welkom geheten door het bestuur via een chocoladereep met QR-code die wordt thuisgestuurd. Verder is een belangrijke start de gezamenlijke introductiedag op onze vestiging in Rotterdam. Deze dag is voor alle nieuwe medewerkers die starten in België, Luxemburg of Nederland, ongeacht de functie.”

In de eerste werkweken gaat alle aandacht uit naar wat nieuwe medewerkers nodig hebben om zich zo snel mogelijk thuis te voelen en hun werk te kunnen doen. “Via ons eigen opleidingshuis AKDMY bieden wij hoogwaardige trainingen, plus de nodige persoonlijke begeleiding. Gedurende de eerste 90 dagen krijgen nieuwe medewerkers een gepersonaliseerd trainingsaanbod. Hierin worden praktijkgerichte trainingen gecombineerd met verplichte theorie om te voldoen aan de professionele normen en wettelijke vereisten. Een belangrijk laatste onderdeel van het programma zijn de evaluatiegesprekken. Met deze gesprekken geven we de nieuwe medewerker een mogelijkheid om feedback te geven. Op basis van deze feedback kunnen we waar nodig bijsturen op bijvoorbeeld persoonlijk ontwikkeling of interne processen. 

Inmiddels draait het vernieuwde onboardingprogramma een jaar en we krijgen als feedback terug dat de persoonlijke aandacht vanaf het begin een gevoel van vertrouwen en verbondenheid geeft met kantoor. Dit is voor ons de bevestiging dat tijd en aandacht voor nieuwe medewerkers een investering is die op de lange termijn zorgt voor tevreden medewerkers en het behoud van talent.”

Ingmar Kamman is Onboarding Officer bij AKD.

Meer weten over deze organisatie(s)?

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Scroll naar boven