Bestellen, maar ook betalen?

Op het moment dat je net dat ene studieboek voor het vak van volgende week bestelt op Bol.com, denk je er niet al te lang over na. De meesten van ons willen zo snel mogelijk de bestelling plaatsen. Hierbij staan we eigenlijk helemaal niet stil bij het feit of een website voldoet aan de juridische voorwaarden. Toch heeft de Hoge Raad een prejudiciële beslissing hierover gegeven. In deze blog bespreek ik deze prejudiciële beslissing.

Delen:

beeld: Depositphotos

Een klant had een bestelling geplaatst bij Bol.com. Als betaalmethode had deze klant voor ‘achteraf betalen’ gekozen. Wegens het niet voldoen aan de betalingsverplichtingen heeft Bol.com een rechtszaak tegen de klant gestart. Vervolgens heeft de klant verweer gevoerd door te zeggen dat de bestelknop met ‘bestelling plaatsen’ onduidelijk is. Volgens de klant was het niet duidelijk dat je moest betalen voor de bestelde artikelen. De Hoge Raad heeft de klant gelijk gegeven. Volgens de Europese regels moet het voor een consument duidelijk zijn dat de bestelknop een betalingsverplichting meebrengt. De consument moet begrijpen dat de bestelling betaald moet worden. Daarom is de bestelknop met alleen de woorden ‘bestelling plaatsen’ niet duidelijk volgens de Hoge Raad. 

De wettelijke grondslag

Voor de webshops bestaat een informatieplicht. De vereisten voor de bestelknop zijn neergelegd in artikel 6:230v lid 3 Burgerlijk Wetboek. Ook uit de Europese richtlijn volgt dat consumenten goed geïnformeerd moeten worden over de betalingsverplichting. In artikel 8 lid 2 van de Richtlijn 2011/83/EU betreffende consumentenrechten is neergelegd dat voor een consument duidelijk moet zijn dat bij het plaatsen van de bestelling een betalingsverplichting ontstaat. 

Het Hof van Justitie heeft eerder al een soortgelijk oordeel gegeven over de bestelknop. De essentie van de Fuhrmann-zaak is dat uitsluitend moet worden uitgegaan van de woorden op de knop. Als op de bestelknop ‘bestelling plaatsen’ staat, maar ergens op de pagina ‘betalen’, dan is de betalingsverplichting niet voldoende duidelijk voor een consument.  

Gevolgen

Volgens de Hoge Raad zijn bestelknoppen met teksten als ‘bestellen’, ‘bestelling plaatsen’ of ‘bestelling afronden’ te vaag. De tekst van de bestelknop moet ondubbelzinnig zijn. Daarom moeten webshops vage teksten of bewoordingen vermijden. Ook moet de betalingsverplichting expliciet vermeld worden in de tekst. De prejudiciële beslissing laat zien dat de consument ruime bescherming krijgt bij overeenkomsten op afstand. Voor webshops is het van belang om te voldoen aan de informatieplichten om vernietiging van de koopovereenkomst te voorkomen.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Scroll naar boven