CMS lanceert internationale Digital Regulation Hub

CMS lanceert de 'Digital Regulation Hub'. Volgens eigen zeggen is het "het meest uitgebreide overzicht van belangrijke regelgeving, commentaar en richtsnoeren op het gebied van digitale regelgeving binnen Europa en daarbuiten."

Delen:

beeld: Depositphotos
“Organisaties hebben de afgelopen twee jaar te maken gehad met een golf aan digitale regelgeving, en er is meer op komst”, ligt het kantoor toe. “Deze regels leggen bedrijven juridische verplichtingen op als het gaat om eerlijke concurrentie, bescherming van persoonsgegevens en verantwoorde digitale diensten in verschillende sectoren. Het bijhouden en naleven van deze regels kan een behoorlijke uitdaging zijn voor bedrijven. Met behulp van de Digital Regulation Hub houden bedrijven overzicht en grip. De Digital Regulation Hub bevat ook een interactieve tracker-tool die regelmatig wordt bijgewerkt om nieuwe ontwikkelingen en hulpbronnen weer te geven voor general counsel, C-suite leiders en eindbeslissers.”
Het benutten van kansen
CMS heeft ook onderzoek uitgevoerd naar de reactie van bedrijven op de toename van digitale regelgeving. “Voor dit onderzoek zijn 450 senior in-house legal counsel ondervraagd die actief zijn in verschillende sectoren binnen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk. De studie toont de impact op innovatie, concurrentie, bescherming en consistentie in de gebieden voor bedrijven in onder meer de volgende sectoren: platforms/intermediairs, online bemiddelingsdiensten, life sciences & healthcare, energy & infrastructure, banking & finance en automotive.” De belangrijkste bevindingen van deze studie, die beschikbaar zijn via de Digital Regulation Hub, zijn:
Hoe bedrijven reageren op regelgeving zal hun succes bepalen in het digitale tijdperk.
  • 76% is het ermee eens dat alleen degenen die zich aanpassen aan digitale regelgeving zullen slagen in deze nieuwe economie.
  • 73% is het ermee eens dat snel handelen bij nieuwe regelgeving essentieel is om mee te komen met digitale innovatie.
Bedrijven onderschatten de impact van de niet-persoonsgebonden datastrategie van de EU.
De EU legt de basis voor een nieuwe gegevenseconomie, maar slechts:
  • 9% beschouwt niet-persoonsgebonden gegevens (NPD) als ‘zeer’ strategisch voor hun bedrijf.
  • 13% gelooft dat NPD-regelgeving aanzienlijke kansen biedt.
AI-regelgeving biedt meer kansen dan bedreigingen.
  • 94% is van mening dat AI-regelgeving ‘aanzienlijke’ of ‘gematigde’ kansen biedt, waaronder de mogelijkheid om te concurreren in een juridisch zeker speelveld.
  • 80% denkt dat AI-regelgeving ‘aanzienlijke’ of ‘gematigde’ commerciële bedreigingen vormt, wat wijst op enige bezorgdheid over ‘overregulering’.
De meerderheid van de in-house counsel ziet regelgeving van digitale platforms als een ‘aanzienlijke’ kans.
  • 54% verwacht dat ‘aanzienlijke’ commerciële kansen zullen ontstaan uit regelgeving van digitale platforms.
  • Hieronder vallen 71% van de contentproviders, die veel te winnen hebben bij regelgeving gericht op het beperken van grote digitale ‘gatekeepers’.
De meeste bedrijven hebben de impact van digitale regelgeving beoordeeld. Nu is het tijd om actie te ondernemen.
  • 73% heeft stappen ondernomen om de risico’s van digitale regelgeving te beoordelen.
  • 63% heeft extern juridisch advies gevraagd.
  • Slechts 36% heeft hun plannen voor digitale transformatie herzien, ondanks naderende deadlines. Achterlopen op schema is geen optie.
Meer weten over deze organisatie(s)?

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Scroll naar boven