De kracht van aandacht

Delen:

Monique van de GriendtVorig jaar zat ik in de jury van de ‘Patroon van het jaar’. Ruim 50 stagiaires uit de advocatuur hadden hun patroon genomineerd voor deze titel. Ze moesten daarvoor een uitgebreide motivering schrijven. Ik vond het boeiend en interessant om alle aanbevelingen te lezen en daaruit af te leiden wat stagiaires belangrijk vinden bij hun begeleiding. Als een rode draad liep door alle motiveringen het woord: aandacht. Bijna alle stagiaires gaven aan dat hun patroon een goede patroon was omdat hij of zij hen aandacht gaf. Dat hoefde niet te betekenen dat de patroon continu voor hen beschikbaar was. Het feit dat de patroon oprechte belangstelling toonde en dat zij het gevoel hadden dat, als er iets was, er een luisterend oor was, maakte het verschil.

Laatst was ik op een congres voor bedrijfsjuristen. Daar werd onder meer gesproken over wat zij belangrijk vonden in hun relatie met externe advocaten. En ook hier werd het woord ‘aandacht’ meerdere malen genoemd. Onder aandacht werd verstaan het inleven in de wensen van de cliënt, het pro-actief meedenken, het tonen van belangstelling en het tijd maken voor de cliënt. Bedrijfsjuristen vinden het belangrijk dat advocaten over deze eigenschappen beschikken.

Ook het maken van een goed juridisch stuk vergt aandacht. Iedere jurist kan het verschil zien tussen een stuk dat met aandacht is gemaakt en een stuk waaraan minder aandacht is besteed.

Ik zou nog wel meer voorbeelden kunnen noemen waaruit blijkt dat aandacht een belangrijk kwaliteitsaspect is. Toch kom ik in weinig competentieprofi elen en kwaliteitssystemen het begrip aandacht tegen. We vinden het waarschijnlijk zo vanzelfsprekend dat het niet expliciet genoemd hoeft te worden. In de praktijk blijkt echter dat het geven van aandacht helemaal niet zo vanzelfsprekend is. Iedereen kan daar kleinere en grotere voorbeelden van geven. We kennen allemaal mensen die terwijl ze op een bijeenkomst of receptie een gesprek met je voeren, rondkijken wie er allemaal nog meer is. Of de advocaat die, als hij met zijn stagiaire aan het praten is, ondertussen ook zijn mail checkt. En meer in het algemeen het telefoneren in een winkel, terwijl je aan het afrekenen bent (recent in daarover een Sire-campagne gestart). Veel organisaties van juristen zijn als gevolg van de economische crisis genoodzaakt een nieuwe koers te bepalen. Ook hier zie je dat er vaak korte-termijnacties worden ondernomen die onvoldoende doordacht zijn. Natuurlijk is het zo dat soms snel moet worden geschakeld, maar het uitzetten van een goede strategie vergt tijd en aandacht. En eigenlijk is er in organisaties van professionals weinig tijd en aandacht om dit echt goed te doen. In goede tijden is het daarvoor te druk, in slechte tijden neemt men er de rust niet voor.

Ik ben van mening dat organisaties van juristen er goed aan doen om zowel op individueeel niveau als op organisatieniveau de factor aandacht bij hun mensen te ontwikkelen. Concreet betekent dat meer luisteren, meer rust en meer empathie. En dat zal op veel gebieden leiden tot een hogere kwaliteit!

Mr. M. van de Griendt is adviseur bij Dialogue Coaching & Consultancy.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Scroll naar boven