Dit zijn vier legale B2B e-commerce-strategieën om de gemiddelde orderwaarde te verhogen

De gemiddelde orderwaarde (Average Order Value, kortweg AOV) is het gemiddelde totaal van elke bestelling, gedurende een bepaalde periode. Het monitoren en meten van de AOV helpt jou beoordelen hoe goed jij deals in jouw webshop sluit. Is jouw aanbod interessant genoeg om interesse te genereren voor het aankopen van meerdere producten? En is jouw cross- en upsell-strategie hierop afgestemd én zichtbaar genoeg?

Delen:

In veel branches is het verwerven van nieuwe B2B e-commerce-klanten (lead generatie) tijdrovend, moeilijk en duur. Het vraagt een behoorlijke investering in new business-marketing, zoekmachine-optimalisatie en advertising. Het is handig om daarnaast te zorgen voor zo veel mogelijk omzet uit je huidige online traffic en klantenbestand. Hierbij komt een headless commerce-platform goed van pas.

Het verhogen van de gemiddelde orderwaarde is een van de meest effectieve en kostenefficiënte manier om inkomsten en de cashflow te verhogen. Met CRM- en ordersegmenten en analyses in je B2B commerce platform kun je putten uit zorgvuldig opgebouwde user data die je kunt gebruiken om je cross- en upsell-aanbod te verscherpen.

Hoe kan je jouw klanten bewegen om meer items te kopen en dus meer geld uit te geven bij elke online aankoop? We behandelen vier strategieën, waarbij je soms slim gebruik kunt maken van je platform en van b2b webshop software.

1.    Productcombinaties

Met productcombinaties (een primair product met bijbehorende of passende accessoires) kun je het tegelijk aankopen van meerdere items ontlokken. Het is een effectieve verkooptechniek om de AOV te vergroten; een prettige winkelervaring te bevorderen, aanbod te personaliseren, jouw concurrentie een stap voor te zijn en het maximale uit je online traffic te halen met relevante en aantrekkelijke content.

2.    Cross- en Upselling

Door gerelateerde en alternatieve producten (meepakkers) op het juiste moment met de juiste communicatie in het aankoopproces te tonen, verleid je de klant om in één bestelling meer producten te kopen, en verhoog je de AOV.

3.    Beloningen

Een effectieve manier om online bezoekers meer te laten uitgeven in één bestelling is het stimuleren van extra aankopen, bijvoorbeeld met een voucher, incentive, waardepunten of sparen voor een gratis product of korting.

4.    Personalisering en aanbevelingen

Met personalisering en aanbevelingen speel je in op de directe behoefte van jouw klant. De aankoopintentie zal groter zijn als de relevantie van het aanbod persoonlijk is en aan hun behoefte voldoet. Door gebruik te maken van data uit de zoek- en bestelhistorie, te targetten met een persoonlijke landingspagina, banners en buttons en een gepersonaliseerd productaanbod stroomlijn je dit proces.

 

Dit bericht valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Scroll naar boven