In veel branches is het verwerven van nieuwe B2B e-commerce-klanten (lead generatie) tijdrovend, moeilijk en duur. Het vraagt een behoorlijke investering in new business-marketing, zoekmachine-optimalisatie en advertising. Het is handig om daarnaast te zorgen voor zo veel mogelijk omzet uit je huidige online traffic en klantenbestand. Hierbij komt een headless commerce-platform goed van pas.
Het verhogen van de gemiddelde orderwaarde is een van de meest effectieve en kostenefficiënte manier om inkomsten en de cashflow te verhogen. Met CRM- en ordersegmenten en analyses in je B2B commerce platform kun je putten uit zorgvuldig opgebouwde user data die je kunt gebruiken om je cross- en upsell-aanbod te verscherpen.
Hoe kan je jouw klanten bewegen om meer items te kopen en dus meer geld uit te geven bij elke online aankoop? We behandelen vier strategieën, waarbij je soms slim gebruik kunt maken van je platform en van b2b webshop software.
1. Productcombinaties
Met productcombinaties (een primair product met bijbehorende of passende accessoires) kun je het tegelijk aankopen van meerdere items ontlokken. Het is een effectieve verkooptechniek om de AOV te vergroten; een prettige winkelervaring te bevorderen, aanbod te personaliseren, jouw concurrentie een stap voor te zijn en het maximale uit je online traffic te halen met relevante en aantrekkelijke content.
2. Cross- en Upselling
Door gerelateerde en alternatieve producten (meepakkers) op het juiste moment met de juiste communicatie in het aankoopproces te tonen, verleid je de klant om in één bestelling meer producten te kopen, en verhoog je de AOV.
3. Beloningen
Een effectieve manier om online bezoekers meer te laten uitgeven in één bestelling is het stimuleren van extra aankopen, bijvoorbeeld met een voucher, incentive, waardepunten of sparen voor een gratis product of korting.
4. Personalisering en aanbevelingen
Met personalisering en aanbevelingen speel je in op de directe behoefte van jouw klant. De aankoopintentie zal groter zijn als de relevantie van het aanbod persoonlijk is en aan hun behoefte voldoet. Door gebruik te maken van data uit de zoek- en bestelhistorie, te targetten met een persoonlijke landingspagina, banners en buttons en een gepersonaliseerd productaanbod stroomlijn je dit proces.