Juridisch nieuws Advocatuur

Feedbacksessies voor advocaten: geen ontkomen meer aan

Foto: Pixabay

Menig advocaat krijgt bij het woord ‘intervisie’ de kriebels, omdat het associaties oproept met vergaderingen, cursussen en andere groepssituaties die niet comfortabel voelen. Maar alle kritiek ten spijt, er is geen ontkomen aan. Met ingang van 1 maart a.s. treedt de wijzigingsverordening kwaliteitstoetsen in werking.

Draagvlak

Vanaf die datum moeten advocaten jaarlijks deelnemen aan een vorm van gestructureerde feedback. Intervisie is op dit moment onder advocaten de meest toegepaste vorm.  “Intercollegiale toetsing, zoals intervisie, is binnen menig beroepsgroep gebruikelijk,” schrijft Rüna Honig in haar coachtip van de maand. “Dat dit nog onvoldoende draagvlak heeft in de advocatuur zegt veel over de beroepsgroep.”

Niet alleen vakinhoud

Honig zegt dat het tijd wordt voor vernieuwing. Het gaat volgens haar niet alleen om vakinhoud, maar ook om vaardigheden, hoe je met situaties omgaat en daar op reflecteert. “Het vak is te complex geworden om in je eentje te behappen,” vindt Honig die samen met advocaat Noa de Leon-van den Berg intervisiebijeenkomsten voor advocaten en andere juristen organiseert onder de paraplu van Lawyers2meet.

Deskundige gespreksleider

In alle gevallen geldt de eis dat de intervisie moet plaatsvinden onder begeleiding van een deskundige gespreksleider, die wordt aangewezen door de algemene raad van de NOvA. Wie als zodanig wil worden aangewezen, moet eerst een cursus volgen op het gebied van gespreksleiding voor intervisie bestaande uit ten minste twee dagdelen en een terugkombijeenkomst. Daarna kan vanaf 1 maart 2020 bij de NOvA een aanvraag worden ingediend om als gespreksleider te worden erkend.

De vier meest voorkomende vormen van intervisie voor advocatenkantoor zijn:

  1. Intervisie wordt incompany georganiseerd met externe gespreksleiding.
  2. Intervisie wordt incompany georganiseerd door middel van ‘training on the job’.
  3. Intervisie wordt incompany georganiseerd met interne (roulerende) gespreksleiding.
  4. Intervisie wordt niet incompany gefaciliteerd. Alle advocaten organiseren hun eigen intervisie buiten kantoor. Dit geldt ook voor advocaten die alleen of in klein kantoorverband werken.

Onvoldoende veiligheid

De vraag is of advocatenkantoren zelf voldoende kennis en ervaring in huis hebben om dit te organiseren zonder externe expertise. “Ik waag dat te betwijfelen en vrees vooral dat er onderling onvoldoende veiligheid en vertrouwen aanwezig is om intervisie verantwoord te organiseren,” meent Honig. “Je moet als gespreksleider namelijk best veel bagage hebben om de communicatie in een intervisiegroep goed te laten verlopen. Aan de andere kant maakt het volledig extern faciliteren van intervisie je als kantoor ook afhankelijk, omdat je de knowhow dan buitenshuis houdt.”

Dus wat is wijsheid? Honig: “Ga gewoon beginnen met één van de opties. Bevalt het niet, dan probeer je volgend jaar iets anders en al doende vind je vanzelf je weg.”

Wilt u geen belangrijk juridisch nieuws meer missen?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Over de auteur

redactie Mr.

redactie Mr.

Recente vacatures

Recente vacatures