In totaal werden in het tweede tertiaal van 2024 2.901.661 verkeersovertredingen op grond van de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (Wahv, de zogenoemde Mulder-boetes) uitgeschreven. Dat is 7,6 procent minder dan in dezelfde periode van 2023 (3.139.438 boetes).
Trajectcontroles
De daling zat vooral bij de snelheidsovertredingen. Voor een deel lijkt dit toe te schrijven aan werkzaamheden aan de weg en de systemen. Twee trajectcontrolesystemen (de A12 bij Den Haag en de A58) zijn afgelopen voorjaar uitgezet, vooruitlopend op vervanging. Daarnaast worden alle flitspalen vervangen (en staan dan uit), weer andere zijn verwijderd. Dit heeft ertoe geleid dat er minder automobilisten konden worden betrapt op te hard rijden. Daar staat tegenover dat sinds juni in Amsterdam in de vorm van een pilot wordt gecontroleerd op 30 km/u. De (flex)flitspalen registreerden al duizenden overtredingen.
Rijden door rood
De 2,9 miljoen verkeersovertredingen komen vooral door te hard rijden (2.276.052). Buitenlanders (met name Belgen en Duitsers) hielden zich in 300.000 gevallen niet aan de snelheid. Er werden in totaal ruim 134 duizend boetes uitgedeeld voor verkeerd parkeren en 73 duizend voor rijden door rood licht. In 9.000 gevallen had de bestuurder geen gordel om, bijna 16.000 gemotoriseerde tweewielers droegen geen helm, ruim 56 duizend keer werd er achter het stuur handsheld gebeld en bijna 3.000 fietsers hadden niet de juiste verlichting.
Hoogste risico: Zuid-Holland
Snelheidsovertredingen werden vooral geconstateerd op de A2 (Amsterdam-Utrecht, beide richtingen), op de A4 (Hoofddorp-Nieuw Vennep) en de A12 bij Utrecht. In Fryslân werden de minste verkeersovertredingen begaan: 15.861 – allemaal op snelheid, nul op verkeerslichten. In Zuid-Holland werden automobilisten met afstand het vaakst beboet: 532 duizend keer op snelheid, 23 duizend keer op rijden door rood.