Help, mijn vlucht gaat niet!

Delen:

Nog heel even ploeteren in de UB en dan is het zover: vakantie! Heerlijk, zeker als je er even tussenuit gaat. Veel mensen gaan op vliegvakantie. Daar komt natuurlijk veel bij kijken: niet alleen als het gaat om het boeken van de reis, inpakken en het regelen van vervoer naar het vliegveld, maar ook vanuit de grote vliegmaatschappijen, die er altijd voor zorgen dat de door jou geboekte vlucht ook echt vertrekt. Of nou ja, meestal…

Stel je voor, je komt op het vliegveld, kijkt naar het bord waar de vluchten en tijden op staan en ziet achter jouw vlucht een rood balkje met het woord: CANCELLED. Wat doe je dan? Het overkwam mij twee jaar geleden, toen ik naar Spanje zou vliegen om 4 uur ’s nachts. Er bleek een staking van EasyJet te zijn, waardoor alle EasyJet-vluchten geannuleerd waren. Hieronder vind je twee belangrijke dingen die je op zo’n moment kunt doen: een praktische tip en natuurlijk – dit is en blijft een juridische blog – een juridisch tip.

Praktische tip

Als blijkt dat je vlucht niet gaat, zoek dan zo snel mogelijk op of er binnen korte tijd nog andere vluchten naar dezelfde bestemming gaan van andere maatschappijen. Gebeurt dit je ’s nachts, dan kun je het beste gewoon toch naar het vliegveld gaan. Bellen is dan namelijk niet mogelijk, maar op Schiphol heb je wel balies van maatschappijen, die geopend zijn als de maatschappij op dat moment vliegt. Met een beetje geluk zijn op zo’n vlucht nog wat losse stoelen beschikbaar, die je dan kunt boeken om toch op je bestemming aan te komen. Maak je geen zorgen over de prijs van het vervangende vliegticket: dit kun je gewoon declareren bij de vliegmaatschappij van je oorspronkelijke vlucht of bij je reisverzekering (sluit die al-tijd af!!), mits je het niet zo bont maakt dat je business of first class gaat vliegen.

Juridische tip

Veel mensen weten wel dat ze bij een geannuleerde vlucht hun geld terug kunnen krijgen via hun reisverzekering. Echter, je hebt recht op veel meer dan dat! Sinds een paar jaar geldt er namelijk een EU-richtlijn, op grond waarvan passagiers van vertraagde of geannuleerde vluchten of bij instapweigering aanspraak kunnen maken op schadevergoeding. Die richtlijn geeft je bij vertraging (van meer dan … uur) of annulering door (omstandigheden) recht op een bepaalde geldsom, afhankelijk van de afstand en vertraging van je vlucht (vertraging gaat erom hoeveel later je op de eindbestemming bent):

< 1500 km, > 3 uur                                                                                               €250,-

> 1500 km binnen EU of andere vluchten van 1500 – 3500 km, > 3 uur     €400,-

> 3500 km, 3 – 4 uur                                                                                             €300,-

> 3500 km, > 4 uur                                                                                                €600,-

Het recht op deze vergoedingen vervalt als er sprake is van overmacht. Daarvan is sprake bij onaangekondigde staking van het eigen personeel of bij staking van het vliegveldpersoneel (dus niet bij aangekondigde staking van het eigen personeel van de maatschappij!), bij (sneeuw)stormen, terrorisme en aswolken als gevolg van een vulkaanuitbarsting. In alle andere gevallen heb je dus wel recht op de vergoeding.

Vaak proberen luchtvaartmaatschappijen dit af te kopen met vouchers en tegoedbonnen, maar dit hoef je niet te accepteren, je hebt gewoon recht op bovenstaande vergoeding. De vouchers die in zo’n geval worden uitgedeeld voor eten, drinken en overnachtingen kun je trouwens gewoon accepteren.

Er zijn bedrijven die aanbieden om zo’n claim voor jou in te dienen, waarbij je zelf alleen de gegevens hoeft aan te leveren en verder niets hoeft te doen. Makkelijk, dat wel, maar je ziet wel een aanzienlijk deel van de schadevergoeding verdwijnen. Het is daarom zeker de moeite waard om in ieder geval eerst te proberen of je het zelf kunt regelen, zeker als juridische student.

Op de site van de vliegmaatschappij is vaak een formulier te vinden dat je kunt invullen als het gaat om de EU-richtlijn. Je moet dan het vluchtnummer invoeren (zodat de maatschappij kan controleren of deze inderdaad vertraagd of geannuleerd was) en verdere gegevens. Als je niet snel genoeg reactie krijgt, zet er dan vooral druk achter door te mailen of te bellen, want je staat volledig in je recht en de maatschappij is verplicht deze som te betalen als het inderdaad klopt wat je zegt. Ze zijn er natuurlijk wel terughoudend in, want bij een grootschalige staking kost het ze gewoon heel veel geld, maar wees vasthoudend en het zal uiteindelijk echt lukken, met zulke bedragen is het in ieder geval de moeite waard! Ook kun je gebruik maken van de Vlucht Claim Service en de voorbeeldbrief van de Consumentenbond. Mocht het niet lukken, dan kun je altijd nog terugvallen op een van de eerdergenoemde claimbedrijven. Zorg er wel voor dat je dit snel genoeg doet en er geen jaren mee wacht: de verjaring loopt door!

Maar…

Natuurlijk allemaal leuk en aardig dat je nu weet wat je te doen staat bij een sterk vertraagde of geannuleerde vlucht, maar ik hoop natuurlijk van harte dat dit geen van jullie gebeurt. Rest mij alleen nog om alle vakantiegangers nog veel succes met de laatste loodjes en alvast een hele fijne vakantie te wensen!

Lees meer over:

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Scroll naar boven