Klachten tegen deurwaarders door griffierechten gestabiliseerd

Het aantal klachten tegen gerechtsdeurwaarders dat de Kamer voor Gerechtsdeurwaarders jaarlijks ontvangt, is gestabiliseerd. De reden: klagers moeten nu griffierecht betalen.

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Klachten tegen deurwaarders door griffierechten gestabiliseerd
Beeld: Mohamed Hassan/Pixabay

Dat de indiener van een officiële klacht sinds 2018 griffierecht moet betalen, heeft een grote drempel opgeworpen, vertelt de secretaris bij de Kamer voor Gerechtsdeurwaarders, Steffen Maayen op de website van de KBvG. Deze Kamer is die belast met de tuchtrechtspraak over de beroepsgroep. Vóór 2018 ontving de Kamer jaarlijks meer dan 1.200 klachten. In 2018 en 2019 waren het er ruim 600. “Mensen die geconfronteerd worden met de betaling van een schuld, reageren vaak uit boosheid. Het heffen van griffierecht biedt ze een mogelijkheid om iets langer na te denken over de situatie. Zo kunnen ze heroverwegen of de betaling van het griffierecht opweegt tegen de emoties die zij op dat moment ervaren.”

Ongegrond of niet-ontvankelijk

Net als in voorgaande jaren gingen ook in 2019 de meeste klachten over door gerechtsdeurwaarders gelegde (derden)beslagen, in rekening gebrachte kosten en de vaststelling van de beslagvrije voet. Het grootste deel van de ingediende klachten strandde al bij de (plaatsvervangend) voorzitter van de Kamer. Maayen: “Die kon dan bijvoorbeeld al vaststellen dat de gerechtsdeurwaarder volgens de geldende regels heeft gehandeld. Of dat de klacht bij de gewone rechter thuishoort, bijvoorbeeld als het gaat om de hoogte van de beslagvrije voet. Een klein deel van de klachten werd ten slotte niet-ontvankelijk verklaard, omdat deze te laat of niet door de juiste persoon is ingediend.”

De klachten die uiteindelijk wel door de Kamer werden behandeld, waren volgens Maayen over het algemeen beter onderbouwd dan de jaren daarvoor. “Je merkt dat de indieners steeds meer aandacht besteden aan de argumentatie, mogelijk vanwege de kosten van het griffierecht. Ook vond er relatief vaker verzet plaats. Bij verzet hoeft niet opnieuw griffierecht te worden betaald.”

Ondanks dat de klachten beter werden onderbouwd, werd het grootste gedeelte van de door de Kamer behandelde klachten ongegrond verklaard. In zaken die wel tot een gegrondverklaring leidden, zijn 17 waarschuwingen, 23 berispingen, tien geldboetes en drie schorsingen opgelegd. In twintig gevallen was sprake van een gegrondverklaring zonder oplegging van een maatregel.

Vertraging weggewerkt

Nu het aantal binnenkomende klachten voor het tweede jaar flink lager ligt, zijn eerdere achterstanden bij de Kamer nagenoeg weggewerkt. Maar door de coronacrisis schuift een deel van de zaken die door de Kamer moeten worden behandeld door naar 2021.

Volgens de Kamer voor Gerechtsdeurwaarders hebben de griffierechten geleid tot een bijeffect: vóór mensen een klacht indienen, willen ze weten hoe het precies werkt en wat hun kansen zijn. Daarover bellen ze dan. Dat ziet de Kamer als een positieve ontwikkeling. Maayen: “We geven weliswaar geen advies, maar kunnen in zo’n telefoongesprek mensen wel helpen om een goede afweging te maken.”

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Over Mr.

Mr. is hét platform voor juristen. Mr. bericht over actuele zaken in de juridische wereld en belicht en becommentarieert deze vanuit een onafhankelijke positie. Mr. richt zich op alle in Nederland actieve juristen en WO-rechtenstudenten.

Volg MR. op social media

Service menu

Contactgegevens

Uitgeverij Mr. bv
Paul Krugerkade 45
2021 BN Haarlem
Uitgever: Charley Beerman
E-mail: beerman@mr-magazine.nl