Onderwijsvernieuwing in tijden van corona?

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Onderwijsvernieuwing in tijden van corona?

Hoogleraar arbeidsrecht Evert Verhulp (Universiteit van Amsterdam) heeft een goed idee om zijn digitale colleges te verrijken: partijen uit bekende arbeidsrechtelijke arresten laten vertellen over hun ervaringen en de beelden daarvan gebruiken in een college verwerken. Kunnen ze bij kapsalon New Hairstyle (ECLI:NL:HR:2017:1187) meteen korte metten maken met zijn coronakapsel. Maar zijn onderwijsvernieuwende plan loopt spaak…

“Het onderwijs voor het bachelorvak arbeidsrecht is deze week begonnen. 450 studenten hebben zich ingeschreven en zouden twee keer per week van 9 tot 11 colleges volgen, drie weken lang. Vorig jaar woonden zo’n honderd studenten de colleges daadwerkelijk bij. Hun aanwezigheid is prettig, maar komt de colleges ook echt ten goede. Door hun reacties weet ik wat ik nog moet verduidelijken, bij welke onderwerpen ik te lang stil sta en of mijn grappen een beetje te doen zijn. De andere 350 studenten volgden de colleges digitaal.

De camera voor de opnames staat achter in de collegezaal op het podium gericht: studenten zien me daar op duimgrootte rondlopen en naast dat beeld zien ze de Powerpoint die ik toon. Vaak proberen ze colleges op anderhalf keer de snelheid af te spelen, maar met mijn spreektempo is dat kansloos. Vorig jaar werden de colleges ongeveer 1000 keer gedownload; studenten kijken colleges bijna nooit in één keer.

Voor degenen die ervoor kozen het college digitaal te bekijken, verandert er door het coronavirus nauwelijks iets aan hun werkwijze. Aan de colleges wel, want ik moet nu college geven in een lege collegezaal, zodat er geen enkele interactie is. Ik dacht daarom maar eens werk te gaan maken van onderwijsvernieuwing.

Partijen bezoeken

Het verbaast me al langer dat we de beelden die aan studenten ter beschikking worden gesteld niet beter inzetten voor het leerproces. Deze generatie studenten is opgevoed met beeldschermen; visualisering van het onderwijs zou kunnen bijdragen aan hun leerproces. Anders gezegd: als het beeld de uitgesproken tekst ondersteunt, leren studenten beter. Dus wil ik beeld hebben dat een relatie heeft met de te behandelen stof. Ik dacht hier mijn hobby, het bezoeken van partijen die een arbeidsrechtelijke procedure hebben gevoerd, goed te kunnen gebruiken. Als ik bij hen op bezoek ga, voer ik niet alleen een leuk gesprek met partijen om zelf meer kleur te hebben bij een zaak, maar vraag ik ze om een korte toelichting op de zaak. Als ze dat voor de camera doen kan en ik die beelden tijdens colleges tonen en vergeten studenten zo’n zaak nooit meer.

Hijsen en takelen

Dus ben ik de afgelopen twee weken bezig geweest mensen te achterhalen voor mijn plan. Een cameraman regelen was niet lastig, maar belangrijker zijn de partijen achter de procedures. Voor het college over ‘wijzigen van de arbeidsvoorwaarden’, nam ik contact op met Piet Stoof (inderdaad van Mammoet, zie ECLI:NL:HR:2008:BD1847). Hij wilde eerst een voorgesprek. Daarin hadden we het uitvoerig over hijsen en takelen en als iemand daarvan verstand heeft, is hij het wel. Echt interessant. Piet Stoof was de man die in 2000 de atoomonderzeeër Koersk uit de Noordelijke IJszee tilde. Over de verwikkelingen die leidden tot het arrest wilde hij het eigenlijk niet hebben. Dat is jammer, maar we spraken af dat hij in beeld wat aardigs tegen de studenten zal zeggen. Dan heb ik toch zeker een paar minuten beelden van Piet Stoof, en studenten zullen dat leuk vinden.

Nog 87 minuten

Nu nog de resterende 87 minuten van het college van beelden voorzien. Snel dus op zoek naar de mensen achter het volgende arrest. Ik heb me al eens laten knippen in kapsalon New Hairstyle (ECLI:NL:HR:2017:1187), maar het leek me aardig om er met mijn coronakapsel heen te gaan en dan te filmen terwijl de eigenaar mijn haar knipt en vertelt over de procedure. Na veel moeite moet ik constateren: die beelden komen er niet. De eigenaar wil absoluut niet − laat staan in beeld − vertellen over de procedure. De ontslagen kapster sprak ik al eerder en zij wilde toen ook niet gefotografeerd of gefilmd worden, zodat het visueel ondersteunen van de uitleg van dit arrest, anders dan door een foto die ik al een tijd geleden maakte voor de salon, niet lukt.

Veel hoofdrolspelers in arresten en beschikkingen blijken onvindbaar en als ik ze al kan vinden, willen ze niet meewerken. Na twee weken moet ik misschien wel concluderen dat deze wijze van vernieuwing van mijn onderwijs niet eenvoudig is.

Klassiek college geven

In ieder geval kost dat vernieuwen van het onderwijs heel veel tijd en geld. En daarvan is bij universiteiten altijd te weinig. Ondertussen ben ik wel twee volle dagen bezig geweest met drie minuten beeld, en is mijn haar nog steeds veel te lang. Ik vrees dat ook deze crisis niet tot een wezenlijke verandering van mijn onderwijs leidt. Misschien moet ik ook een heel andere manier bedenken om te vernieuwen, of is het klassieke college geven met interactie met studenten zo gek nog niet?”

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Over Mr.

Mr. is hét platform voor juristen. Mr. bericht over actuele zaken in de juridische wereld en belicht en becommentarieert deze vanuit een onafhankelijke positie. Mr. richt zich op alle in Nederland actieve juristen en WO-rechtenstudenten..

Volg MR. op social media

Service menu

Contactgegevens

Uitgeverij Mr. bv
Paul Krugerkade 45
2021 BN Haarlem
Uitgever: Charley Beerman
E-mail: beerman@mr-magazine.nl

Scroll naar top