Een docent uit het voortgezet speciaal onderwijs deelt een foto van de brief van de CRvB op LinkedIn. De boodschap is kort maar krachtig: de scans zijn te groot om per mail te verzenden, dus moeten er verzendkosten worden betaald om de stukken per post te kunnen ontvangen. Kosten: 3,20 euro starttarief, plus 18 cent per pagina.
“Als we willen betalen en binnen één week reageren, kunnen ze het opsturen,” zo verzucht de docent in het bijschrift bij de foto. Saillant detail is dat het gaat om stukken die behoren bij een beroep dat al in februari van dit jaar diende.
‘Klacht indienen’
De reacties op de opmerkelijke LinkedIn-post zijn niet mals. “Misschien een .zip-bestand waarbij ze de grootte bepalen aan de hand van de maximaal te mailen bestandsgrootte?” suggereert iemand als verbeterkans. “Mailen met de Rechtspraak kan via Zivver, daarmee is het mogelijk om 5 TB (5.000 GB, red.) via mail te versturen,” weet iemand anders.
Sommige reacties zijn ook korter en krachtiger van aard: “Klacht indienen.” Over het algemeen kan de brief van de CRvB dus op weinig begrip rekenen. “Betalen? Je hebt al griffiekosten betaald,” constateert een reageerder nog.
Digitalisering
Of de Rechtspraak in het algemeen, of de CRvB in het bijzonder, er vaker niet in slaagt om gedigitaliseerde processtukken per e-mail aan te bieden, is niet bekend. Wel komt het nieuws op een opmerkelijk moment: het is juist deze week in alle digitale zaken mogelijk geworden om laagdrempelig via Mijn Rechtspraak te communiceren met de gerechten.
Die verbetering maakt deel uit van een overkoepelend project waarbij steeds meer processen binnen en rondom de Rechtspraak worden gedigitaliseerd. Dat project wordt ‘Digitale Toegang van de Rechtspraak’ genoemd. Of het treffen van een oplossing voor bestanden die te groot zijn om te mailen daar ook onderdeel van uitmaakt, is helaas niet bekend.