Reclame maken is ook auteursrechtinbreuk

Delen:

Reclame maken voor designmeubelen, zonder dat er iets wordt verkocht, levert ook al auteursrechtinbreuk op. Dat is de uitkomst van een recente Duits/Italiaanse zaak bij het Hof van Justitie van de EU.

Designmeubelen zijn in Duitsland auteursrechtelijke beschermd en dus duur. In Italië zijn ze vaak niet beschermd en dus goedkoop.  Daarom worden er veel trucs verzonnen om aan Duitsers goedkope Italiaanse exemplaren te verkopen. “U koopt uw meubelen al in Italië, maar betaalt pas bij afhalen of levering (desgewenst verzorgen wij dit).” De ene partij produceert en verkoopt designmeubelen in Italië, een andere partij regelt ‘slechts’ ‘op verzoek van de klant’ de transport van Italië naar Duitsland. Dat klinkt als doorgestoken kaart en dat is het vaak ook.

Er wordt geadverteerd in Duitse kranten en op Duitstalige websites. Het is de rechthebbenden een doorn in het oog. Maar is het ook auteursrechtinbreuk? In een eerdere zaak, over het tentoonstellen van designmeubelen bij Peeck & Cloppenburg in Duitsland, oordeelde het Hof EU dat er alleen bij verkoop (eigendomsoverdracht) sprake is van auteursrechtinbreuk (EU:C:2008:232). Later kwam het Hof tot het oordeel dat een advertentie die daadwerkelijk wordt gevolgd door verkoop en eigendomsoverdracht ook inbreuk oplevert (arresten Donner en Blomqvist, EU:C:2012:370 en EU:C:2014:55).

Nu is het Hof nog een stap verder gegaan: degene die met betrekking tot een beschermd werk het uitsluitende distributierecht heeft, kan zich er tegen verzetten “dat voor het origineel of een kopie van dat werk een verkoopaanbod wordt gedaan of gerichte reclame wordt gemaakt, zelfs indien niet zou vaststaan dat een zich in de Unie bevindende koper het beschermde object op grond van dit aanbod of deze reclame heeft gekocht, voor zover die reclame consumenten die zich bevinden in een lidstaat waarin dat werk auteursrechtelijk beschermd is, uitnodigt tot koop ervan over te gaan”.

Reclame maken zonder te leveren kan dus al auteursrechtinbreuk opleveren.

Bron: HvJ EU 13 mei 2015, ECLI:EU:C:2015:315; zaak C-516/13 (Dimensione).

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Scroll naar boven