VS: wat er met persoonlijke data gebeurt tijdens de presidentsverkiezing

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Het coronavirus is momenteel in full swing, fysiek contact is onmogelijk geworden, en dat zorgt voor een complexe opgave omtrent de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Partijen zoeken naar manieren om stemmers te bereiken. Wat zijn de mogelijkheden?

Op dit moment zijn de Amerikaanse presidentiële debatten in volle gang. Normaal gesproken met een live publiek en volle zalen. Vanwege de coronamaatregelen verlopen de verkiezingen dit jaar hoofdzakelijk online. Partijen zoeken naar een andere aanpak om zoveel mogelijk potentiële stemmers in de wacht te slepen. Trump maakt voor het eerst gebruik van Tele-Rallies. Inwoners van Arizona, Michigan en Florida kregen afgelopen weekend de kans om telefonisch mee te luisteren naar de president en zijn standpunten. Biden organiseert regelmatig Virtual Town Hall meetings: tijdens het evenement kunnen mensen via Zoom meeluisteren en vragen stellen aan de voormalige vice-president. Online campagne voeren is de nieuwe realiteit geworden in de Verenigde Staten. Tot dusver werkt het prima en mensen blijven gewoon stemmen. Op 3 november wordt de nieuwe president bekend gemaakt. 

POLITIEKE MICROTARGETING

Naast het succes van de digitalisering kent de verschuiving naar online ook een keerzijde, hetgeen zich vooral voordoet op sociale media. Middels kunstmatige intelligentie, machine learning en complexe algoritmen wordt het stemgedrag van mensen beïnvloed om bepaalde politieke doeleinden te bewerkstelligen, met alle gevolgen van dien. Het zijn niet alleen de beruchte trolls en ‘fake news’-bots die het stemgedrag manipuleren door desinformatie te verspreiden, integendeel, grote techbedrijven spelen juist een grote rol omdat persoonlijke gegevens worden gebruikt zonder toestemming. Data wordt vervolgens ingezet met de bedoeling om gerichte advertenties te tonen op basis van personaliteit. Dat heet politieke microtargeting. Microtargeting is in beginsel niet strafbaar. Meestal worden de gegevens verzameld uit openbare bronnen. Ook kan ter verdediging worden gesteld dat er simpelweg relevante informatie wordt verschaft. Vanzelfsprekend is dan dat de zender op eerlijke wijze handelt en te goeder trouw is. Toch is dat niet altijd het geval. 

CAMBRIDGE ANALYTICA

De pionier op het gebied van politieke microtargeting is het inmiddels failliete Cambridge Analytica. Het Brits-Amerikaans databedrijf zou betrokken zijn geweest bij het Brexit-referendum inzake de Leave.EU-campagne. ICO, het Information Commissioner’s Office, concludeerde in zijn onderzoek dat er echter te weinig bewijs is om Cambridge Analytica te beschuldigen van betrokkenheid. De controverse rond het bedrijf is niet ondenkbaar, omdat het bedrijf misbruik heeft gemaakt van persoonlijke gegevens tijdens de vorige presidentsverkiezingen. In totaal zijn er persoonsgegevens van 87 miljoen Facebook-gebruikers buitgemaakt door middel van een persoonlijkheidsquiz-app; zonder toestemming van de gebruikers. Met die gegevens zijn psychografische profielen gerealiseerd en vervolgens verkocht aan de Trump-campagne om Clinton in een kwaad daglicht te zetten. Het is niet onaannemelijk dat Cambridge Analytica een grote rol heeft gespeeld in de winst van Trump eind 2016. De kans is ook groot dat dit jaar politieke microtargeting wordt gehanteerd, aangezien vrijwel alles is verschoven naar online wegens het coronavirus.

PRIVACY

Wat voor gevolgen heeft het verzamelen van persoonlijke gegevens in het kader van privacy? Is het in strijd met de wet? Ingevolge Section 5 of the FTC Act, 15 U.S.C. § 45 zijn misleidende handelspraktijken verboden. Schending wordt bestraft met hoge boetes. Cambridge Analytica heeft zijn gebruikers van de applicatie misleid door te stellen dat het geen persoonlijke data zou downloaden. Cambridge Analytica heeft onder meer valse verklaringen afgelegd met betrekking tot het EU-VS Privacy Shield. Dat is een overeenkomst waarmee tussen landen persoonsgegevens uitgewisseld mogen worden. Het FTC, de Federal Trade Commission, heeft vervolgens bepaald dat Cambridge Analytica alle data moet verwijderen van de gebruikers. In die zin wordt de privacy weer beschermd. Facebook heeft een boete gekregen van 5 miljard dollar wegens de lek in hun systeem. Het is mogelijk dat ook jouw data zijn gelekt omdat je een app hebt gedownload. Meer informatie daarover is te vinden op de website van Facebook. 

 

Bronnen: 

https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2019/634414/EPRS_STU(2019)634414_EN.pdf
https://time.com/5876599/election-2020-coronavirus/
https://www.theguardian.com/us-news/2020/apr/17/joe-biden-presidential-campaign-online-lockdown-coronavirus
https://ai-techpark.com/the-impact-of-ai-on-presidential-elections-2020/
https://www.ivir.nl/publicaties/download/NJB_2019.pdf
https://www.bbc.com/news/uk-politics-54457407
https://www.nu.nl/internet/5357852/facebook-krijgt-mogelijk-boete-vanwege-datalek.html
https://www.ad.nl/tech/facebookschandaal-groter-dan-gedacht-ook-nederlanders-getroffen~a0d3597c/
https://www.nu.nl/tech/5969811/amerikaanse-handelswaakhond-klaagt-databedrijf-cambridge-analytica-aan.html
https://www.ftc.gov/news-events/press-releases/2019/12/ftc-grants-final-approval-settlement-former-cambridge-analytica
https://www.federalreserve.gov/boarddocs/supmanual/cch/ftca.pdf

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Gemeente Pijnacker-Nootdorp zoekt een

Over Mr.

Mr. is hét platform voor juristen. Mr. bericht over actuele zaken in de juridische wereld en belicht en becommentarieert deze vanuit een onafhankelijke positie. Mr. richt zich op alle in Nederland actieve juristen en WO-rechtenstudenten..

Volg MR. op social media

Service menu

Contactgegevens

Uitgeverij Mr. bv
Paul Krugerkade 45
2021 BN Haarlem
Uitgever: Charley Beerman
E-mail: beerman@mr-magazine.nl

Scroll naar top