Wat heb jij aan de massaclaim tegen Apple en Google?

Stichting App Store Claims is de strijd aangegaan met de grote techbedrijven en eist maar liefst 1 miljard dollar aan te veel betaalde commissie terug. Google en Apple zouden door hun machtspositie jarenlang te veel geld hebben gevraagd voor het downloaden van apps en in-app aankopen. Voor app-ontwikkelaars is het nagenoeg onmogelijk om de commissie te omzeilen.

Delen:

In Nederland is in 2020 de Wet afwikkeling massaschade in collectieve actie (WCAM) in werking getreden. Deze wet heeft het indienen van massale claims eenvoudiger gemaakt. Hiermee heeft Nederland een belangrijke positie ingenomen in Europa als het gaat om dergelijke claims. Een massaclaim kan dan worden ingesteld door belangenorganisaties voor gedupeerden. Niet gek dus dat deze claim in Nederland is gestart.

Machtsmisbruik

Apple en Google liggen al jaren onder vuur omdat ze door hun duopolie te veel macht hebben. Zo heeft de Europese Commissie Apple al eerder beschuldigd van machtsmisbruik met betrekking tot muziek streamingsdiensten in de App Store. In Nederland heeft de Autoriteit Consument en Markt vorig jaar vastgesteld dat Apple Ideal niet meer als betaalmiddel in dating apps mag weigeren. De Europese Unie en de Verenigde Staten zijn dan ook al langer bezig om het machtsmisbruik door techgiganten aan banden te leggen. De claim van Stichting App Store Claims gaat over de commissie die techbedrijven rekenen over betaalde apps. Deze kan voor zowel Apple als Google apps oplopen tot 30%. Appontwikkelaars zijn verplicht om gebruik te maken van de betaalsystemen. Techondernemer Alexander Klöpping, voorzitter van de stichting, spreekt dan ook van een ‘Apple-belasting’. Zowel Apple als Google claimen dat de gevraagde commissie nodig is om de digitale winkel veilig te maken. Zo wordt elke individuele app getest op veiligheid. Daarnaast zijn de meeste apps gratis, waardoor techbedrijven hier helemaal geen geld aan verdienen.

Wat heb je als consument aan een dergelijke massaclaim?

De stichting roept gedupeerden op om zich te melden. Het gaat dan om alle Nederlandse consumenten die betaald hebben voor app. Op deze manier hoopt de stichting de prijzen voor de consument eerlijker te maken in de toekomst en te bewerkstelligen dat het teveel betaalde bedrag terug wordt gestort. De gemaakte kosten van de procedure hopen ze in rekening te kunnen brengen bij Apple en Google. Overigens zijn zij niet de enige partij die een procedure tegen Apple hebben gestart. Grote kans dat er komende tijd in meer landen dergelijke claims worden gevorderd. Apple en Google zijn dus voorlopig nog niet af van de mondige consument.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Scroll naar boven