Wijziging Mediawet: weg verdienmodel van vloggers?

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Per 1 november is de Mediawet uit 2008 gewijzigd na een voorstel van minister Arie Slob. Een van de belangrijkste wijzigingen houdt in dat streamingsdiensten zoals Netflix en Videoland voortaan onder het bereik van de Mediawet vallen. Videoplatform YouTube lijkt de dans te ontspringen. Maar is dat wel zo?

Dankzij het wijzigen van de Mediawet zijn on-demanddiensten voortaan gebonden aan de regels uit de Mediawet 2008. Dit betekent dat bij deze streamingsdiensten iedere vorm van reclame duidelijk in beeld gebracht moet worden. Dit ziet vooral toe op productplacement waarbij specifieke producten worden aangeprezen. Door de wijzigingen moeten on-demanddiensten voortaan aan het einde of aan het begin van een video aangeven dat de video reclame bevat. De vraag is echter of YouTube ook gezien kan worden als on-demanddienst. Als dat namelijk zo is, zal ook YouTube onder de Mediawet vallen. Dit kan gevolgen hebben voor het verdienmodel van populaire vloggers omdat ook voor hen de regels dan zullen worden aangescherpt.

Het verdienmodel achter YouTube

Iedereen is bekend met YouTube: het bekende videoplatform waar van alles op te bekijken is. Veel vloggers maken gebruik van YouTube omdat er een makkelijk verdienmodel aan gekoppeld kan worden, zonder dat daar al te strenge regels aan verbonden zijn. Vloggers van nu prijzen vaak producten aan in hun video’s, en krijgen van de bedrijven van die producten in ruil voor de aanprijzing, betaald. Het aanprijzen kan een probleem opleveren als YouTube ook onder de Mediawet gaat vallen. Juist voor het bewust en specifiek aanprijzen van producten krijgen vloggers betaald. Als YouTube onder de Mediawet valt, kan dit aanprijzen niet meer op deze manier plaatsvinden. Producten mogen dan alleen nog maar objectief in beeld gebracht worden en kijkers mogen niet langer aangespoord worden om het product te kopen. Bedrijven kunnen vloggers daardoor niet langer betalen voor het aanprijzen van hun producten. Betekent dit het einde van het verdienmodel van vloggers?

Afwachten geblazen

Vooralsnog is het onduidelijk of YouTube gezien kan worden als een commerciële mediadienst op afstand. Als dat zo is, is het goed denkbaar dat YouTube onder de Mediawet valt. Of het videoplatform daadwerkelijk onder de reikwijdte van deze wet valt, moet worden bekeken door de Europese Commissie. Op dit moment zijn vloggers nog vrij om reclame te maken op YouTube voor producten, waar bij bijvoorbeeld Instagram wel aangegeven moet worden dat het gaat om reclame. Het enige wat een vlogger voorlopig nog kan doen, is zoveel mogelijk reclame maken en zijn bankrekening spekken voordat dit verdienmodel wellicht voorgoed verdwijnt.

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Ook interessant:

Over Mr.

Mr. is hét platform voor juristen. Mr. bericht over actuele zaken in de juridische wereld en belicht en becommentarieert deze vanuit een onafhankelijke positie. Mr. richt zich op alle in Nederland actieve juristen en WO-rechtenstudenten..

Volg MR. op social media

Service menu

Contactgegevens

Uitgeverij Mr. bv
Paul Krugerkade 45
2021 BN Haarlem
Uitgever: Charley Beerman
E-mail: beerman@mr-magazine.nl

Scroll naar top