8 bewezen inzichten over de selectie van de juiste kandidaat

Wat zegt het echt als een kandidaat weet hoe een olifant in de koelkast kan? Vrij weinig. Zijn er dan geen betere manieren om de juiste kandidaat te selecteren? Jazeker. En Thomas doet er een boekje over open, in een recent en zeer lezenswaardig whitepaper.

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Oké, dus je hebt best veel kandidaten weten te werven. Maar hoe weet je nu daadwerkelijk welke kandidaat het beste past bij je functie? Traditiegetrouw vertrouwen veel recruiters en vacaturehouders nog wel op hun eigen (onderbuik)gevoel. Maar het besef dringt steeds meer door dat dit niet zaligmakend is. Niet voor niets wordt zeker 30 procent van de aannames achteraf als een misser beschouwd.

Wat valt daaraan te doen? In een recent whitepaper somt assessmentprovider Thomas daarvoor een aantal inzichten op, die zij hebben opgedaan uit zowel bijna 40 jaar ervaring als langdurig wetenschappelijk onderzoek. Met als doel dat je voortaan je selectiebeslissingen niet meer hoeft te baseren op vage aannames of vermoedens, maar op concrete, bewezen praktijken. Hier een korte samenvatting.

Inzicht 1. Een prachtmerk is nog geen pracht-werkgeversmerk.

Veel mensen denken dat kandidaten het liefst solliciteren bij de grote consumentenmerken. Maar zo is het feitelijk niet. De reputatie van een werkgever en de cultuur zijn belangrijker voor de aantrekkingskracht van een organisatie. Soms gaan een sterk merk en de reputatie van een werkgever goed samen. Dat kan. Google
is bijvoorbeeld niet alleen een sterk merk, maar heeft ook naam vanwege de werkcultuur en hoe de organisatie voor zijn mensen zorgt. Maar zo is het lang niet altijd.

Je hoeft ook echt niet zo groot als Google te zijn om je te onderscheiden. Ook een kleinere organisatie kan best werken aan een ondersteunend, vooruitstrevend imago als werkgever. Bijvoorbeeld door te investeren in lokale initiatieven. Een banenmarkt sponsoren, of afspraken maken met scholen over stagemogelijkheden. En in elk geval door altijd zo fair en objectief mogelijk mensen te beoordelen, en mensen feedback te geven over de resultaten daarvan. Altijd.

Inzicht 2. Een cv is weinig meer dan een reclamefolder.

Cv’s laten in één oogopslag waar iemand heeft gewerkt en hoe lang. Maar ze zeggen niets over hoe goed iemand in z’n werk is. Of degene in het team past. En of hij of zij over de juiste vaardigheden beschikt (ondanks al die ervaring). Het is niet anders: écht ver kom je dus nooit met een cv. Uiteindelijk is een cv niet meer dan een soort reclamefolder van iemand. Waarom houden we daar dan nog steeds zo hard aan vast in recruitment?

Uit onderzoek weten we dat iemands persoonlijkheid 2,5 keer zoveel voorspellende waarde heeft dan een cv. Niet dat je dus helemaal niets hebt aan een cv. Het is alleen nooit genoeg voor een goede selectie. ‘Meer is mogelijk. Veel meer!’, stelt de whitepaper. ‘Kijk voorbij het cv en je ontdekt minder prominente details die anders onder de radar waren gebleven. Zo geef je ook mensen die moeite hebben zich te profileren de kans te laten zien wie ze werkelijk zijn.’

Inzicht 3: Het begint altijd intern

Weten of een kandidaat goed matcht met de functie? Dan zul je eerst volstrekt duidelijk moeten hebben wat precies in de functie wordt gevraagd. Wanneer is iemand ‘geschikt’? Als je zou moeten omschrijven wat een goede kandidaat is, hoe zou je lijstje er dan uitzien? En waarom zo? Je moet daarvoor verder kijken dan werkervaring alleen, dus ook naar: werkgedrag, leervermogen en persoonlijkheid.

Het gaat ook niet om dat ene individu, aldus de whitepaper. Een team zelfverzekerde talenten kan op individueel niveau perfect presteren, maar elkaar bevechten om wie de baas is. De juiste combinatie van persoonskenmerken werkt samen, versterkt elkaar en excelleert als team. ‘De juiste combinatie van mensen presteert vele malen beter dan een verzameling hoogvliegers, die niet met elkaar kunnen samenwerken. Wat het beste werkt, is een combinatie van alle delen.’

Lees verder…

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Over Mr.

Mr. is hét platform voor juristen. Mr. bericht over actuele zaken in de juridische wereld en belicht en becommentarieert deze vanuit een onafhankelijke positie. Mr. richt zich op alle in Nederland actieve juristen en WO-rechtenstudenten..

Volg MR. op social media

Service menu

Contactgegevens

Uitgeverij Mr. bv
Paul Krugerkade 45
2021 BN Haarlem
Uitgever: Charley Beerman
E-mail: beerman@mr-magazine.nl

Scroll naar top