Ik ben een advocatenkantoor. Nee toch?

Delen:

Als je van mijn generatie bent ken je ze nog van woensdagmiddag kindertv: ‘Hoi ik ben Dennis, 4 jaar en ik doe Woody Woodpecker na…’

Oké sorry, dat is niet aardig en ook niet terecht, maar ik kan het niet helpen, zo’n gevoel krijg ik altijd als ik solo juridische entrepreneurs zich hoor presenteren als ‘kantoor’. Maar meer nog ervaar ik er een zekere vertedering bij, want ik denk dat ik herken waar het vandaan komt.

To state the obvious, een advocatenkantoor kun je wel hebben, maar natuurlijk niet zijn. Toch hoor je het mensen best vaak zeggen, ‘ik ben een advocatenkantoor’.

Waarom doen ze dat, waarom proberen ze de indruk te wekken van een pand met allemaal juristen erin? Waarschijnlijk om dezelfde reden waarom sommige zelfstandige ondernemers megalomane bedrijfsnamen verzinnen en het over hun bedrijf hebben als ‘wij van…’, terwijl we allemaal weten dat het gewoon Piet in z’n eentje is, die op een dag besloten heeft om voor zichzelf te beginnen.

Calimero-complex

Het komt allemaal door het calimero-complex (weer zo’n tekenfilmkarakter;-)). Het zijn namelijk pogingen om het ‘zij zijn groot en ik is klein’-gevoel te bestrijden dat we als ondernemer allemaal wel eens hebben. Herkenbaar, zeker als je in de markt opereert waar je concurrenten inderdaad allemaal traditionele organisaties zijn met een leger medewerkers op de payroll.

Alleen een blinde trapt erin

Maar is het een handige strategie om je te presenteren als iets wat je niet bent? Je voelt ‘m al aankomen, ik denk dus van niet. Een muis kan wel doen alsof hij een olifant is, maar alleen een blinde trapt erin. En zo is het ook in de juridische markt. Dit kan alleen werken voor cliënten die echt niet weten wat er in de juridische markt te koop is. Richt je je op particulieren en kleine mkb’ers? Dan kom je er misschien mee weg, want wat weten zij er nou van. Maar zelfs dan… Moet je klanten willen die eigenlijk niet met een zelfstandige advocaat of jurist willen werken? Bovendien: je kunt je twijfel en onzekerheid als ondernemer niet bestrijden door te doen alsof je een advocatenkantoor bent.

Je hebt geen kostbaar kantoor

Ik zou zeggen, LAAT HET LOS. Ga – om er een vreselijke uitdrukking in te gooien – in je kracht staan! Juist het feit dat jij GEEN traditioneel juristenbedrijf bent, is onderscheidend.

En dat is super. Als geen ander kun jij je helemaal richten op het belang van je cliënt. Je hoeft geen rekening te houden met partners, je hebt geen medewerkersalarissen die betaald hoeven worden, geen kostbaar kantoor. Al die elementen, die je prijs opdrijven zonder dat ze iets toevoegen aan je kwaliteit als jurist, zijn door technologie grotendeels overbodig geworden. En jij hebt dat allemaal van je afgeschud. Hoe slim, en hoe fijn voor je klant! Wees blij en draag het uit. Less is more!

De puurste vorm

De klant die voor jou kiest, die krijgt ook jou en niemand anders. En daar betaalt hij voor en voor niets anders. Juridische dienstverlening in haar puurste vorm. Mag ik daar een lans voor breken?

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Scroll naar boven