Bierstrijd binnen het merkenrecht: Grolsch vs. Lidl

Delen:

beeld: Depositphotos

Grolsch en Lidl zijn in een bierstrijd terechtgekomen. Grolsch vindt dat Lidl inbreuk maakt op het merkenrecht met zijn ‘Kordaat’-pils. Hoe zit dat precies en hoe kijkt de rechter er tegenaan?

In 2013 is bierbrouwerij Grolsch met een nieuw pilsje op de markt verschenen: Kornuit. Grolsch adverteerde volop met de slogan ‘verrassend fris pils’ en het sloeg aan. Kornuit wordt volop verkocht in supermarkten en horecagelegenheden. Tegenover bierbrouwerij Grolsch staat in dit plaatje de supermarktketen Lidl. Lidl verkoopt geen Kornuitbier in haar filialen en heeft in oktober 2018 een eigen verfrissende pils aan haar assortiment toegevoegd. Deze pilsener kreeg de naam Kordaat. Toen ik deze naam zag, ging er ergens in mijn achterhoofd al een juridisch belletje rinkelen. Bij Grolsch is blijkbaar hetzelfde belletje gaan rinkelen, wat resulteerde in een bierstrijd binnen het merkenrecht. Lidl gaf aan dat er volgens haar geen sprake was een inbreuk op het merkenrecht. Dit resulteerde in het proces dat bij de rechtbank in Rotterdam op 28 januari jl. werd gevoerd.

Geen grond voor verwarringsgevaar

In de rechtbank stelt Grolsch dat het Kordaatbier van de Lidl qua uiterlijk en naam te veel lijkt op het  Kornuitbier. De eerste drie letters van Kornuit en Kordaat zijn hetzelfde en ook hebben beide namen als laatste de letter ‘t’.  Tevens geeft Grolsch aan dat zonder geldige reden afbreuk wordt gedaan aan de positie die Kornuit heeft op de biermarkt. Er wordt gesteld dat Kornuit een grote zelfstandige, stevige positie heeft op de biermarkt en dat Lidl probeert mee te liften op dit succes door bier te produceren en te verkopen wat sterk op het merk van Grolsch lijkt.

Lidl stelt – in verweer op Grolsch – dat de namen van het bier op elkaar lijken als je alleen kijkt naar de gebruikte letters, maar dat ook moet worden gekeken naar de betekenis van de letters. Kornuit staat volgens Lidl voor ‘vriend’ en ‘makker’, waar Kordaat staat voor ‘vastbesloten’.

De rechter is het met Grolsch eens wanneer het aankomt op paralellen tussen de twee merken. Toch wordt geconcludeerd dat als men kijkt naar de namen Kornuit en Kordaat, de parallel als klein kan worden aangemerkt. Kijkend naar de uiterlijke kenmerken van de twee verschillende biermerken komt de rechter opnieuw tot de conclusie dat het enigszins op elkaar lijkt, maar ook in dit geval vindt de rechter de gelijkenis tussen Kornuit en Kordaat niet voldoende aanwezig. De rechter stelt dat er daarom geen grond is voor het door Grolsch aangevoerde verwarringsgevaar conform art. 2.2o lid 1 sub b BVIE.

Dan rest de laatste grond waar de rechter naar kijkt. Die is neergelegd in art. 2.20 lid 1 sub c BVIE. Grolsch stelt namelijk dat er afbreuk wordt gedaan aan haar positie op de biermarkt omdat het publiek een verband kan leggen tussen Kornuit en Kordaat. Als Lidl daadwerkelijk meelift op het succes van Kornuit en op die manier onrechtvaardig voordeel verkrijgt, kan de verkoop van Kordaat alsnog verboden worden. Helaas voor Grolsch stelt de rechter dat er wel degelijk overeenstemmend verband is tussen de twee biertjes, maar dat de consument geen verband ziet tussen de twee biermerken.

Omdat er onvoldoende verband bestaat tussen de gelijkenissen en deze daardoor te klein zijn, mag Lidl van de rechter Kordaat onder die naam blijven produceren en verkopen. Er is geen sprake van een inbreuk op het merkenrecht van Grolsch.

Het ontbreekt Lidl vaker aan creativiteit

Ondanks dat ik student ben en wel van een biertje houd, viel deze zaak mij op vanwege een andere reden. Rond de kerstperiode maakte Lidl voor advertenties en commercials gebruik van de slogan ‘Ga voor goud’ om haar luxe huismerk Delicieux aan de man te brengen. In de commercial zien we Beau van Erven-Dorens die aan een mooi gedekte tafel met vrienden in een goud colbertje vertelt dat je met Kerstmis voor goud moet gaan. Toen ik dit voor het eerst op de televisie voorbij zag komen, ging het juridische belletje in mijn achterhoofd weer rinkelen. Deze slogan had ik namelijk eerder gehoord bij fitnessgrootheid Joël Beukers. Joël Beukers is eigenaar van Clean Nutrition en fanatiek sporter waar hij graag over vlogt. Typerend voor Joël is dat hij tijdens zijn vlogs en op sociale media dikwijls de slogan ‘We gaan voor goud’ (of verkappingen van deze uitspraak) gebruikt. Wie op zijn Instagram kijkt, ziet een foto van hem in een goud colbertje voorbij komen. Ziet u de gelijkenissen met Beau in de commercial van Lidl?

Ook in deze zaak – die Joël belicht in zijn vlog van 12 december 2018 – zijn er wel degelijk gelijkenissen tussen Lidl en Joël Beukers. Groot verschil is wel dat het in dit geval geen merkenrecht betreft, maar meer een neiging tot het kopiëren van de marketingstrategie van Beukers. In mijn ogen is het dus niet voor het eerst dat Lidl een gebrek aan creativiteit toont en de marketingstrategie en/of slogan met gelijkenissen van een ander gebruikt om reclame te maken.

Ik vond de uitspraak van de rechter in de zaak Grolsch vs. Lidl verrassend aangezien ik me wel degelijk kan voorstellen dat consumenten een verband zien met de twee biertjes. Tevens vind ik de namen, logo’s en slogans erg op elkaar lijken. Het zal mij benieuwen of Grolsch het hierbij laat zitten of verder gaat procederen. Voorlopig zal de Lidl proosten op deze uitspraak met een Kordaatbiertje.

 

 

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Scroll naar boven