En we bloggen door over scooterend Amsterdam

Delen:

foto: Depositphotos

De nieuwe regels voor snorrend Amsterdam houden de gemoederen van de Amsterdamse Mr. Studenten-ambassadeurs bezig. Zie hier wat Inez bezighoudt op dit gebied.

Als je je geregeld door Amsterdam beweegt, kunnen de borden ‘Per 8 april snorfiets met helm op de rijbaan’ je niet zijn ontgaan. Ondanks dat ik in Amsterdam altijd de fiets pak, vroeg ik me af waarom ik deze borden zo massaal tegenkom op straat. De boodschap lijkt vrij duidelijk: snorfietsers moeten een helm gaan dragen, en voortaan op de rijbaan rijden. Maar wie vallen allemaal onder ‘snorfietsers’? Zijn dit ook elektrische fietsen? Waarom wordt deze maatregel genomen? En wat als iemand zich daar niet aan houdt? Dit bord riep bij mij in ieder geval genoeg vragen op.

Waarom?

Op 14 december werd door de Tweede Kamer besloten dat gemeenten zelf mogen kiezen of snorfietsers/scooters op het fietspad of op de rijbaan moeten rijden. Om hen veilig tussen de auto’s te laten rijden, is het mogelijk gemaakt dat de gemeenten daarbij een helmplicht instellen. De Gemeente Amsterdam is de eerste gemeente die dit in de praktijk brengt. De laatste jaren worden fietspaden in Amsterdam steeds drukker en dat levert gevaarlijke situaties op. Het idee achter deze maatregel is om de drukte op de fietspaden te verminderen en daarmee de bereikbaarheid en veiligheid in de stad te verbeteren.

Wie?

Onder snorfietsen vallen, volgens het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, alle bromfietsen die blijkens de gegevens in het kentekenregister geconstrueerd zijn voor een maximumsnelheid van niet meer dan 25 km/h (blauw kentekenplaat), inclusief de elektrische variant. De regel dat deze voertuigen maximaal 25 km/h mogen rijden, blijft gelden op de rijbaan. Een ‘gewone’ elektrische fiets heeft ook een trapondersteuning van 25 km/h en heeft geen helmplicht. Het verschil tussen een elektrische fiets en de snorfiets is dat je bij een elektrische fiets zelf moet blijven trappen om de ondersteunende kracht te activeren. Deze elektrisch aangedreven fietsen gelden dus als gewone fietsen en vallen niet onder de nieuwe regeling.

Wat?

Wat moet je nu als scooterrijder met blauw kenteken concreet ondernemen? In ieder geval moet je wegens de helmplicht een helm aanschaffen (met ECE-keurmerk). Deze helmplicht geldt meteen vanaf 8 april, dus snorfietsers zonder helm hebben nog minder dan een week om deze aan te schaffen. Je zult op de meeste wegen in Amsterdam op de rijbaan moeten rijden, maar ook weer niet overal. Zoals menig rechtenstudent weet, op iedere regel zijn uitzonderingen (en vaak weer uitzonderingen op de uitzonderingen). Zie de link onderin dit artikel voor kaarten met specifiek gemarkeerde wegen. Bovendien geldt deze regel alleen binnen de ring A10, en daarbuiten verandert vooralsnog niks. Het is mij niet duidelijk geworden wat de consequentie is als men zich hier niet aan houdt, maar de gemeente belooft alles duidelijk (door middel van borden, wegmarkeringen et cetera) aan te geven.

Vanzelfsprekend kent iedere wetswijziging voor- en tegenstanders. Wat mij het meeste zorgen baart, is hoe snorfietsers met 25 km/h veiliger af kunnen zijn op de rijbaan in Amsterdam waar taxichauffeurs standaard harder dan 50 km/h rijden. Vanaf volgende week zal het verschil in de stad vast snel merkbaar zijn.

Zie voor extra informatie en links https://www.amsterdam.nl/snorfiets-rijbaan/

Benieuwd wat Arif bezighoudt met betrekking tot dit onderwerp, inclusief link naar de petitie? Klik hier.

 

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Scroll naar boven