Fenty Beauty, Rihanna’s bijbaantje in de cosmetica-industrie

Delen:

Het is alweer jaren geleden dat Rihanna haar laatste album uitbracht, maar dat betekent niet dat ze ook al jaren vakantie aan het vieren is. De zangeres is hard bezig haar imperium uit te breiden met een eigen kleding-, lingerie- en cosmeticalijn. Haar make-uplijn Fenty Beauty (Fenty is Rihanna’s achternaam) werd kort na lancering geprezen vanwege de brede scala make-upproducten, voor alle huidtinten.

De cosmetica- en kledingindustrie is een lucratieve business geworden. Elke artiest ziet zijn of haar kans schoon om een bijbaantje te nemen voor als het zingen of dansen begint te vervelen. Lady Gaga lanceerde cosmeticalijn ‘Haus Laboratories’, Spice Girl Victoria Beckham heeft al meerdere kledingcollecties laten zien tijdens London Fashion Week en Kanye maakt dure sneakers tussen zijn kerkbezoeken door.

Hoewel Fenty Beauty klinkt als Rihanna’s eigen bedrijf, met een eigen team en kleine lab waar ze flesjes foundation in elkaar zet, is het beautymerk onderdeel van LVHM (Louis Vuitton Hennessy Moët). LVHM is een groot Frans concern met grote modehuizen zoals Marc Jacobs, Kenzo, Givenchy en Fendi als onderdelen van het concern.

Hoe de ondernemingsrechtelijke constructie precies in elkaar zit tussen LVHM en Rihanna is niet helemaal bekend gemaakt. Maar gezien de posities van partijen kan het wellicht gekenmerkt worden als een joint venture (overigens een term die niet in de wet staat) waarbij twee partijen zorgen voor een eigen inbreng zoals een klantenbestand, expertise en kapitaal. Het lijkt erop dat LVHM voor de investering zorgt en Rihanna de marketing, naamsbekendheid, creativiteit en tijd inbrengt.

De producten weerspiegelen inclusiviteit; inclusiviteit wordt door Fenty niet alleen gebruikt als marketingterm. Al een aantal maanden na de lancering bleek Fenty Beauty een goudmijn te zijn met een omzet van 550 miljoen dollar. Betekent dit dat we nu nog langer moeten wachten op die album, Riri?

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Scroll naar boven