Festivalgekte en het gebruik van radiusclausules

Delen:

beeld: Depositphotos

Als muziekliefhebber heb je anno 2019 een groot aanbod aan festivals om in de zomer van te genieten. Festivals maken een enorme groei door en proberen elk jaar weer een exclusieve en gevarieerde line-up neer te zetten. In de VS wordt er een handig juridisch instrument gebruikt om exclusiviteit van artiesten te garanderen: de radiusclausule.

In aanloop naar deze zomer zal menig muziekliefhebber ongetwijfeld al het oog hebben laten vallen op een bepaald festival. De populariteit van een meerdaags uitstapje inclusief sfeervolle camping lijkt in de afgelopen jaren enorm toegenomen, en daarmee ook de hoeveelheid festivals die georganiseerd worden. Het is voor festivalorganisatoren steeds belangrijker om onderscheidend te blijven door het boeken van grote, exclusieve artiesten. Om dit te bewerkstelligen wordt in de Verenigde Staten een nuttige juridische constructie gebruikt: de radiusclausule.

De radiusclausule

De radiusclausule is een middel om contractueel de exclusiviteit van een artiest of band vast te leggen. Een typische clausule verbiedt een artiest die optreedt op een bepaald festival bijvoorbeeld om in de periode van twee maanden vóór en twee maanden ná het festival een optreden te geven in een straal van een X-aantal kilometers vanaf het originele festival. Vaak wordt de artiest ook verboden om andere optredens aan te kondigen voordat de line-up van het festival waarmee gecontracteerd is, gepubliceerd wordt. Het gebruik van een dergelijke clausule garandeert de exclusiviteit van een optreden op dat festival. Wil je als fan de artiest live zien, dan zul je binnen de periode en het gebied waarin de clausule geldt weinig andere keuze hebben dan naar dat festival te gaan. Het zijn voornamelijk de allergrootste (en vaak Amerikaanse) festivals als Coachella, Governor’s Ball en Lollapalooza die financieel vermogend genoeg zijn een exclusiviteitsbeding op te nemen in hun contracten.

Lollapalooza en Coachella

In 2010 werd het festival Lollapalooza bijvoorbeeld onder de loep genomen door de attorney-general van Illinois. De voorwaarden van de radiusclausules die de organisatie hanteerde waren op zijn zachtst gezegd extreem: de geboekte act mocht geen andere optredens doen in een radius van 300 mijl (483 kilometer) in de zes maanden in aanloop naar het festival en de drie maanden na het festival. Vergelijkbare voorwaarden doken op bij het festival Coachella, nadat de organisatie van het Soul’d Out Festival in 2018 een zaak probeerde aan te spannen wegens anti-competitief gedrag.

Gevolgen

Aan de ene kant garanderen dergelijke clausules de exclusiviteit van een festival en worden overlappende line-ups voorkomen. Op deze manier loopt een festival relatief minder risico op een slechte kaartverkoop en daarmee financiële problemen. Aan de andere kant zorgt het voor een minder divers aanbod van muziek en kan het voor kleine, opkomende artiesten moeilijker zijn zich te profileren als zij gedwongen worden akkoord te gaan met een exclusiviteitsbeding. Het is in essentie een gevecht tussen de ‘Davids en Goliaths’ van de festivalwereld; hoe meer budget, des te meer macht een festival op deze manier geniet.

Zelfmoord voor Europese festivalmarkt

Zulke wedijver lijkt in Europa niet of minder aanwezig. De organisator van hip-hop festival Woo Hah, Ruud Lemmen, geeft in de CONVO talkshow aan dat tussen Europese hip-hopfestivals veel wordt samengewerkt. Het is noodzaak om het voor buitenlandse artiesten (veelal uit de VS in het geval van hip-hop) aantrekkelijk genoeg te maken naar Europa te komen: touren is immers geen goedkope bezigheid. Idealiter zijn de verschillende festivals waarop de artiesten zouden kunnen komen dus niet allemaal in hetzelfde weekend, maar ook niet te ver van elkaar verwijderd. Zo zal rapper Travis Scott deze zomer drie achtereenvolgende weekenden twee of drie festivals per weekend aandoen in Europa, waaronder Woo Hah in Tilburg.

Of er op andere Europese festivals wel gebruik wordt gemaakt van exclusiviteitsclausules is niet duidelijk: de boekingswereld houdt juridische strategieën het liefst geheim. Gebruik van (te strikte) exclusiviteitsbedingen zou echter zelfmoord zijn voor de Europese festivalmarkt – samenwerken is het mantra. Zo kunnen deze zomer honderdduizenden muziekfans allemaal van hun favoriete artiesten genieten.

 

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Scroll naar boven