Wat nou als beide werkgevers je ontzettend leuk lijken? Speciaal om jou te helpen bij alle keuzestress, hier een paar tips die de keuze tussen twee baanaanbiedingen makkelijker te maken.
Tip 1. Denk aan de lange termijn
Uit onderzoek dat Robert Walters uitvoerde onder 941 hoog opgeleide professionals*, blijkt dat werknemers in de meeste gevallen van baan veranderen omdat ze hiermee een stap vooruit kunnen zetten in hun carrière. Is dit ook jouw ambitie, overweeg dan goed wat de nieuwe baan je op de lange termijn te bieden heeft. Houd altijd in je hoofd wat je doelen zijn en in welke richting je je wilt ontwikkelen. Welke van de twee organisaties biedt jou een helder carrièrepad met de handvaten die jij nodig hebt om te groeien? Zijn de huidige medewerkers intern doorgegroeid?
Tip 2. Bedenk waarom je een nieuwe baan wilde
Sta ook eens stil bij de reden dat je wegging bij je oude werkgever. Was je op zoek naar meer opleidingsmogelijkheden, wilde je meer flexibiliteit of een andere werkomgeving? Wanneer je de twee baanaanbiedingen overweegt, bedenk dan of ze je gaan brengen waar je in eerste instantie naar op zoek was. Als de nieuwe baan de problemen of nadelen die je bij je oude werkgever ondervond niet oplost, is het geen goede keuze. Als de nieuwigheid eraf is, moet de nieuwe functie je nog steeds brengen wat je in eerste instantie wilde.
Tip 3. Sta stil bij de werk-privébalans
We hebben allemaal behoefte aan genoeg tijd voor een privéleven naast ons werk. Toch verschilt het per persoon wat een goede werk-privébalans precies inhoudt. Voordat je kiest voor een van de twee banen, is het belangrijk om je te beseffen welke impact de functie zal hebben op je privéleven. Heb je een gezin, dan kan de mogelijkheid om flexibel te werken – de mogelijkheid om thuis te werken of vrijheid in het bepalen van je werkuren – een belangrijke factor zijn. Overweeg ook je reistijd en bereikbaarheid met het openbaar vervoer of parkeergelegenheid, aangezien dit een behoorlijke invloed kan hebben op je werk-privébalans.
Tip 4. Overweeg of de organisatiecultuur bij je past
De cultuur binnen een organisatie is ontzettend belangrijk bij het kiezen tussen twee baanaanbiedingen. Je zult behoorlijk veel tijd gaan besteden op de werkvloer. Daarom is het belangrijk dat je je er thuisvoelt. Probeer zoveel mogelijk werknemers van de twee organisaties te spreken te krijgen, zodat je een goed beeld krijgt van de sfeer die er heerst en de mensen die er werken. Is er een groot personeelsverloop? Hoe verloopt de interne communicatie? En wordt er prettig samengewerkt? Bedenk hoe een normale werkdag eruit zou zien bij de twee bedrijven, en waar jij je het meest op je plek zou voelen.
Tip 5. Focus niet te veel op salaris
Natuurlijk is salaris belangrijk. In onze jaarlijkse Salary survey kun je nagaan of de aanbiedingen die je gekregen hebt redelijk zijn voor jouw functie en ervaring. Toch zou salaris niet de belangrijkste factor moeten zijn in de keuze voor een werkgever. Een functie kan allerlei andere voordelen hebben, zoals meer verantwoordelijkheid, meer doorgroeimogelijkheden, een fantastische mentor of meer baanzekerheid. Probeer te achterhalen wat jouw persoonlijke drijfveren zijn en welke functie daar het best bij aansluit. Denk even niet aan arbeidsvoorwaarden, en focus op wat jou blij maakt in de twee functies.
Tip 6. Laat ze niet te lang wachten
Sommige hiring managers geven je een week om te beslissen, terwijl andere werkgevers direct willen weten of je akkoord gaat met hun aanbod. Dit verschilt per organisatie en hangt onder andere af van de lengte en structuur van het recruitmentproces. Hoewel je natuurlijk de tijd moet nemen om het aanbod goed te overwegen, kan het een verkeerde indruk maken als je te lang wacht met beslissen. Tijdens het sollicitatieproces zou je al een behoorlijk goed beeld moeten hebben gekregen van de functie en de organisatie. Als je erg lang doet over het reageren op een baanaanbod kan dit bij je potentiële werkgever het idee wekken dat je niet overtuigd bent van de functie, of nog een ander aanbod aan het afwachten bent.
* Robert Walters voerde in september 2019 een enquête uit onder 941 professionals afkomstig uit verschillende disciplines.
Meer weten? Recruitmentorganisatie Robert Walters/Walters People heeft tips voor het beantwoorden van de meest gestelde sollicitatievragen en het voorkomen van verkeerde carrièrekeuzes.