‘Schuldigen MH17 worden gevonden’
Mr. van de week is Peter Langstraat. Hij is letselschadeadvocaat bij Moree Gelderblom Advocaten en voorzitter en woordvoerder van het kernteam van advocaten MH 17. Vorige week bracht de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) het rapport uit over de oorzaak van de vliegramp.
Hoe bent u in het kernteam terecht gekomen?
De specialistenverenigingen LSA en ASP hebben na de ramp met de MH17 besloten om kernteam te vormen van advocaten die zich zouden bezighouden met de afwikkeling van de ramp. Omdat het gaat om een kleine groep deskundigen op dit rechtsgebied, was de keuze snel gemaakt. Ik wil graag de overige leden noemen omdat zij bij uitstek gespecialiseerd zijn in internationaal luchtvaartrecht en schadevergoedingsrecht. Het gaat om Antoinette Collignon, Maya Spetter, Sander de Lang, Veeru Mewa en Evert Wytema.
U noemde als belangrijkste conclusie uit het OVV-rapport dat Malaysia Airlines niet had mogen vliegen boven Oost-Oekraïne. De luchtvaartmaatschappij heeft schuldaansprakelijkheid met omgekeerde bewijslast. Er lijkt geen ontkomen meer aan voor Malaysian Airlines.
Dat is juist. Het rapport van de Onderzoeksraad maakt meer dan duidelijk dat Malaysian Airlines belangrijke waarschuwingen heeft genegeerd die te maken hebben met de onveiligheid in het luchtruim van Oost-Oekraïne ten tijde van de ramp. Malaysian Airlines zal dus niet staande kunnen houden dat zij er alles aan gedaan hebben om de veiligheid van de passagiers te waarborgen.
Als de aansprakelijkheid van Malaysia Airlines inderdaad wordt vastgesteld, op welk bedrag kunnen de nabestaanden dan ongeveer rekenen? En is Malaysia Airlines daarvoor verzekerd?
Dat is mede afhankelijk van de persoonlijke omstandigheden van de slachtoffers en hun nabestaanden. Het maakt bijvoorbeeld heel veel uit of je als slachtoffer nabestaanden (financieel) onderhield of niet. Er is een verzekering met zeer ruime dekking (1 miljard) waar veel verzekeraars voor een bepaald percentage hebben ingetekend.
Verwacht u dat de echte schuldigen ooit gevonden zullen worden, en dus ook aansprakelijk gesteld kunnen worden?
Er vanuit gaande dat de schuldigen nog steeds in leven zijn: ja. De zaak heeft een zodanige dimensie dat deze nooit zomaar in een la zal verdwijnen zoals sommige ‘deskundigen’ hebben voorspeld. Het kan nog wel heel lang duren voordat de schuldigen berecht worden, en wij realiseren ons dat dit een belasting is voor de nabestaanden.
Hoe is het om als advocaat ineens in het middelpunt van de publiciteit te staan?
Omgaan met de media is mij niet vreemd, en hoort deels ook bij het vak. Ik vind het wel onbegrijpelijk dat sommige mensen bekend willen worden zodat ze op enig moment aangestaard worden in restaurants. Vanitas Vanitatum, maar na deze golf van media-aandacht verdwijn ik graag weer in de anonimiteit.
Wat is het hoogtepunt in uw juridische carrière?
Geen hoogtepunt maar een dieptepunt als het gaat om menselijke tragedies: de ramp met de MH17. Het is een ongekend drama met een aaneenschakeling van persoonlijke tragedies. De manier waarop de nabestaanden met het verlies omgaan en daarover naar buiten treden is zeer waardig en ingetogen. Ik heb daar enorm respect voor want ik sluit niet uit dat ik mezelf in zo’n situatie zou verliezen. Je moet als advocaat echter een zakelijke distantie bewaren, anders kun je je werk niet goed doen.
Wat of wie is in uw juridisch bestaan uw bron van inspiratie?
Niets of niemand. Ik ben bij toeval in dit vak gerold, want ik wilde aanvankelijk diplomaat worden. De advocatuur blijkt een prachtig vak te zijn. Het valt me wel op dat het grijzemuizengehalte de laatste tijd groter wordt in de advocatuur. Bijzondere persoonlijkheden zie ik steeds minder. Ik denk wel eens terug aan Lowik Eykman die in 2009 is overleden. Hij was niet alleen geweldige jurist en een fabuleus spreker, maar ook een zeer markante persoonlijkheid (die niet wegliep voor een enkel glas).
Met wie zou u een gevangeniscel willen delen?
Ik zou er wat voor over hebben om een uurtje met Pablo Picasso te praten, maar dat wordt lastig. Hij is overleden in 1973.