De nieuwe Opel Insignia: ‘a touch of premium’

Delen:

Meneer Opel aan de telefoon. Of Mr. zin heeft mee te gaan naar Duitsland voor de introductie van de nieuwe Opel Insignia. Nu is de Opel niet een merk dat vaak voorkomt in de kolommen van Mr. Al was het alleen maar omdat Opel vanouds staat voor degelijk en burgerlijk. Twee begrippen waarvan er toch minimaal één als ongewenst wordt ervaren in de wereld van juristen.

Van de ruim 90 afleveringen van de veelgelezen rubriek ‘Rijden Met’ in de papieren Mr. waren er in tien jaar slechts twee gewijd aan de Opel. En niet toevallig ook aan de Insignia, omdat we nu eenmaal vrijwel altijd rijden in auto’s met wat meer ruimte en met name gericht op de zakelijke rijder. Zowel in 2009 als in 2014 waren we uitgesproken positief over de Insignia die zowel wat betreft vormgeving als uitrusting en prestaties mijlenver staat van het bekende Kadetje dat ooit zorgde voor hardnekkig aan Opel klevende imago.

Geen straf

Hele vloot Opel Insignia staat klaar

Introducties zijn geen straf voor de normale mens. Het stramien kent een aantal vaste elementen die voor de routiniers allemaal als vanzelfsprekend worden ervaren, maar door de incidentele introducé altijd weer als een geheel verzorgde en plezierige mini-break worden ervaren. In de ochtend verzamelt het gezelschap zich op Schiphol, meestal een man of 10. Man, want vrouwen zijn in deze kringen een zeer grote uitzondering. Op het vliegveld van de bestemming staat een hele vloot bolides klaar in de diverse uitvoeringen van het type, dan een uitgebreide briefing plus riante lunch en vervolgens wordt de hele middag autorijdend doorgebracht. Tussendoor wordt van auto gewisseld om het totale motorengamma te proberen; eind van de dag wordt ingechecked in een luxe hotel, ’s avonds wordt goed gegeten en de volgende ochtend gaat iedereen weer huiswaarts.

De deelnemers aan dit soort tripjes variëren al naar gelang de doelgroep van de auto in kwestie. Dit keer betrof het een collectie middelbare mannen met erg veel verstand van auto’s (verslaggever dezes uitgezonderd (qua verstand dan). De reden is voor de hand liggend, namelijk de Insignia richt zich met name op de zakelijke markt, en die wordt van oudsher bediend door de meer traditionele media, zowel on – als offline. Heel anders dus bijvoorbeeld bij de recente introductie van de Opel Mokka waarvoor een hele verzameling vrouwelijke ‘influencers’ was ingevlogen van wie er sommigen niet eens een rijbewijs hadden.

Doet niet onder

In de eerdere besprekingen in Mr. was al geconstateerd dat de Insignia (D-segment) eigenlijk niet onder doet voor veel van wat er in het E-segment te koop is. Zowel bij Opel als bij de grootste concurrent Volkswagen leeft al heel lang het diepe verlangen zich te meten met merken als BMW, Audi en Mercedes. In de verschillende presentaties die plaatsvonden tijdens de introductie viel niet één maal de naam van deze andere merken, maar er wordt wel heel vaak gebenchmarkt met ‘andere merken in het E-segment’. En wie niet geplaagd wordt door veel kennis van zaken is het ook niet zo simpel grote verschillen te vinden tussen enerzijds een Insignia en anderzijds een Audi A4. Ja, de goedkoopste modellen van de Insignia hebben motorisch iets minder te bieden, maar een met gadgets volgepakte vierwielaangedreven Insignia 2 liter turbo automaat, doet echt niet voor een  ‘premium-klasse’ onder.

Geen verschil

In meerdere kleuren verkrijgbaar

Wie aan een meneer Opel vraagt welk verschil er is tussen hun auto’s en die van de B/M/A-concurrenten krijgt een wat ontwijkend antwoord. Iets in de sfeer van “Eigenlijk is er geen verschil denken wij, maar we weten dat er altijd een discussie over kwaliteit kan zijn.” Of woorden van gelijke strekking. Die kwaliteitsverschillen zijn voor de Mr.-verslaggever dus moeilijk waarneembaar. Met het uiterlijk is namelijk niets mis, zeker als gekozen wordt een van de speciale kleuren van de Insignia. En wie daar niks van zijn of haar smaak kan vinden, laat gewoon een kleur naar eigen smaak mengen, alles kan, ook wat betreft het interieur. Dankzij de ‘exclusive visualizer’ is de auto virtueel geheel naar eigen smaak samen te stellen.

Blijft over hét belangrijkste unique selling point van de Insignia: het forse prijsverschil met de merken in het hogere segment. Nu het steeds meer dringen wordt in het D-segment door de opkomst van nieuwe spelers, is en blijft de weg naar boven een aantrekkelijke optie. Aan de auto zal het niet liggen. Nu nog even van dat inmiddels achterhaalde burgerlijke imago af.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Scroll naar boven