Amendementen worden vaak pas kort voor of tijdens de plenaire behandeling van een wetsvoorstel in de Tweede Kamer ingediend. Door de tijdsdruk heeft de Tweede Kamer vaak onvoldoende gelegenheid om een ingediend amendement te kunnen beoordelen op de consequenties voor de samenleving, burgers en uitvoeringsorganisaties. Ook komen de financiële consequenties lang niet altijd niet genoeg in beeld. Dat de concrete gevolgen van een amendement niet altijd goed worden ingeschat kan leiden tot minder goede wetgeving.
Wetgevingskwaliteit toetsen
Om de wetgevingskwaliteit van amendementen te verbeteren, komt de Afdeling advisering in haar advies met een aantal aanbevelingen. De meeste daarvan zijn gericht aan de Tweede Kamer.
Zo raadt de Afdeling advisering Tweede Kamerleden aan om amendementen expliciet op te toetsen op wetgevingskwaliteit. Daarbij zou bijzondere aandacht moeten worden besteed aan de constitutionaliteit, de verenigbaarheid met ander hoger recht, de uitvoerbaarheid en de gevolgen van amendementen. Het zou goed zijn de resultaten van deze toets op te nemen in de toelichting bij een amendement, en te overwegen om die toetsing te laten plaatsvinden tussen de commissiefase en de plenaire behandeling van een wetsvoorstel. Ook zouden indieners van amendementen kunnen overwegen om zich daarover te laten voorlichten door de Afdeling advisering van de Raad van State.
Voorlichting vragen
Aan de Eerste Kamer doet de Afdeling de aanbeveling om haar om voorlichting te vragen als het gaat om amendementen bij wetsvoorstellen die door de Tweede Kamer (ingrijpend) zijn gewijzigd, en waarover geen voorlichting is gevraagd door de Tweede Kamer of de betrokken bewindspersoon.