Staat jouw gezicht op Marktplaats?

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Gezichtscanners in opkomst: bedrijven die jouw foto’s en filmpjes kopiëren via sociale media om zo een enorme database aan gezichten op te kunnen bouwen. Verschillende platformen zoals Youtube, Facebook en Twitter hebben al geëist dat (Amerikaanse) bedrijven zoals Clearview, stoppen met deze handelingen.

Clearview is een bedrijf dat afbeeldingen kopieert die op verschillende sociale media staan, om daarmee hun database aan te vullen. Gebruikers van deze app kunnen een foto van iemands gezicht uploaden om zo achter de identiteit en andere gegevens van die persoon te komen. Ook zorgt de database ervoor dat, ondanks dat een eigenaar de foto van het internet heeft verwijderd, deze alsnog blijft bestaan in zijn database.

De CEO van Clearview geeft aan dat de applicatie alleen beschikbaar is voor politie om criminaliteitsbestrijding te bevorderen en om op een snellere manier criminelen te kunnen identificeren. Alleen de New York Times stelt na onderzoek vast dat een aantal bedrijven ook een licentie hebben en dus gebruik kunnen maken van die gegevens.

Niet alleen Clearview maakt gebruik van een gezichtsscan. Ik denk dat velen zich wel kunnen herinneren dat er afgelopen jaar een hype was waarbij je met de ‘FaceApp’ jezelf ouder of jonger kon zien. Achteraf bleek dat in de privacyverklaring van de Russische aanbieder stond dat alle informatie van gebruikers  worden opgeslagen. Dit houdt in dat zij dus de foto’s van je gezicht, IP-adres, locatie en toestelgegevens opslaan. Dit is dan ook zeer gevaarlijk voor onze privacy en tegelijkertijd aantrekkelijk voor cybercriminelen. Foto’s kunnen gebruikt worden voor identiteitsfraude of andere cybercrime. De informatie die het bedrijf heeft opgeslagen kan tevens worden doorverkocht of toegankelijk worden gemaakt voor derden.

Ook in voetbalstadions wordt een gezichtsscan steeds vaker gebruikt. In het ADO Den Haag stadion wordt bij de sfeervakken, ofwel risicovakken, een gezichtsherkenning gebruikt. Zo kunnen ze zien of het goedgekeurde toeschouwers zijn. Ook wil het kabinet camera’s met gezichtsherkenning en microfoons op de tribune zetten om zo racisme tegen te gaan. Zo gaan we steeds verder met camera’s met een gezichtsherkenning: supermarkten, casino’s en vliegvelden, overal ben je herkenbaar. Eigenlijk is dat beangstigend, want misbruik ligt op de loer.

Toen ik afgelopen week de nieuwsberichten las vroeg ik me af of mijn gezicht nu ook in die database staat. Dat kan ik wat betreft Clearview ontkennend beantwoorden, aangezien zij op dit moment alleen in Amerika opereren. Maar Nederland staat wel op het lijstje als uitbreidingsmogelijkheid. Dat zou betekenen dat er straks een flinke inbreuk op je privacy wordt gemaakt, waarbij de nieuw AVG-wet je zou moeten beschermen.

Als ik één tip zou mogen meegeven aan jullie: bewaar je gezicht en ken de privacywet!

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Over Mr.

Mr. is hét platform voor juristen. Mr. bericht over actuele zaken in de juridische wereld en belicht en becommentarieert deze vanuit een onafhankelijke positie. Mr. richt zich op alle in Nederland actieve juristen en WO-rechtenstudenten..

Volg MR. op social media

Service menu

Contactgegevens

Uitgeverij Mr. bv
Paul Krugerkade 45
2021 BN Haarlem
Uitgever: Charley Beerman
E-mail: beerman@mr-magazine.nl

Scroll naar top