Lege vliegtuigen door coronavirus, toch gaan vluchten door

Delen:

Anno 2020 is het geen uitzondering meer dat we een aantal keer per jaar het vliegtuig pakken naar een gewenste bestemming. Het coronavirus brengt hier tijdelijk verandering in. Toch gaan er nog heel wat vliegtuigen door de lucht. Sommige behoorlijk leeg. Waarom blijven luchtvaartmaatschappijen ondanks het coronavirus toch vluchten uitvoeren?

In Nederland is Stichting Airport Coordination Netherlands verantwoordelijk voor het uitgeven van ‘slots’. Deze stichting wordt ook wel de slotcoördinator genoemd. Zo’n slot geeft een luchtvaartmaatschappij het recht om op een specifieke tijd te landen of op te stijgen. Tweemaal per jaar geeft de slotcoördinator aan de hand van wettelijke regels de slots uit. De vraag naar die rechten is al jarenlang veel hoger dan het aantal dat daadwerkelijk verleend kan worden. Schiphol kent een maximum van 500.000 ‘vliegbewegingen’ per jaar. Het aantal verzoeken voor dit jaar was ruim 35.000 vliegbewegingen hoger dan dit maximum.

Als luchtvaartmaatschappijen minder dan tachtig procent van hun landingsrechten gebruiken, kan de slotcoördinator deze rechten van de maatschappij afpakken. Dit gebeurt dus onder het mom van use it or lose it.

Angst voor verlies landingsrechten

Het is logisch dat luchtvaartmaatschappijen bang zijn om hun landingsrechten te verliezen. Consequentie van de ‘use it or lose it’-regeling is dat de luchtvaartmaatschappijen ondanks het coronavirus vluchten blijven uitvoeren. Doen ze dit niet, dan verspelen ze hun ‘historische rechten’ voor de komende jaren. Het feit dat het vliegtuig zo goed als leeg is doet er dus niet toe. Gevolg is wel dat de afgelopen dagen al veel vluchten naar onder andere Italië toch doorgaan. Naast het feit dat dit natuurlijk een onnodige aanslag is op het klimaat, voelen de maatschappijen de lege vluchten natuurlijk in hun portemonnee. Cora van Nieuwenhuizen (minister van Infrastructuur en Waterstaat) heeft toegezegd om aan de Europese Commissie te vragen het verplichte gebruik van landingsrechten op Schiphol op te schorten. Zo’n tijdelijke uitzondering werd in het verleden bijvoorbeeld geaccepteerd tijdens de aanslagen op de Twin Towers in 2001 en gedurende de Sars-epidemie in 2002 en 2003.

Mochten de vluchten onverhoopt toch geschrapt worden, dan zal dit alsnog geen winst opleveren voor het milieu. Als een maatschappij zijn vluchten namelijk schrapt, dan worden die rechten toegevoegd aan een potje met ‘ad hoc’-slots. Deze kunnen later alsnog worden toegekend aan vliegtuigmaatschappijen van wie de aanvraag in eerste instantie niet werd gehonoreerd door de slotcoördinator. Gezien het feit dat dit ging om ruim 35.000 vliegbewegingen, hoeven we ons geen zorgen te maken dat vluchten nog ruimschoots opgevuld zullen worden…

 

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Scroll naar boven