6 schokkende conclusies over de werkcultuur bij advocatenkantoren

Uit een onderzoek onder jonge advocaten blijkt dat er nog een hoop mis is in de werkcultuur. Hieronder 6 conclusies waar de advocatuur niet meer omheen kan.

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
6-schokkende-conclusies-over-de-werkcultuur-bij-advocatenkantoren-Mr-Online

Veel kantoren proberen de werkcultuur wel te verbeteren, maar helaas zonder écht resultaat. Sporadische acties op kantoorniveau helpen niet. Het beschikbaar stellen van een mental health coach lost de problemen in de werkcultuur niet op.

Slechts 21% heeft een goede work-life balans

De work-life balans is al jaren een veel besproken onderwerp. Iedereen weet dat het beter moet. Er gebeurt alleen zo weinig. Het is blijkbaar te makkelijk om op de oude voet verder te gaan. En te aantrekkelijk, want hoe meer uren, hoe meer centen. De slechte work-life balans is ook de nummer één reden van advocaten om het kantoor in de toekomst te verlaten. Reden tot paniek dus. Kantoren moeten oppassen, anders lopen alle goede medewerkers straks weg naar een organisatie die dit wél goed voor elkaar heeft.

Slechts 11% vindt dat hun kantoor medewerkers centraal zet

Voor een bedrijf waarin medewerkers dé belangrijkste asset zijn, is dit geen goed nieuws. Advocaten verdienen het geld maar toch zijn zij niet prioriteit. Het ontbreekt te vaak aan mensgericht leiderschap, directe communicatie en snelle feedback. Werk aan de winkel.

Er heerst geen veilige cultuur

Slechts de helft van de advocaten durft aan te geven als hij ergens mee zit, bijvoorbeeld over moeilijke kwesties, uitdagingen of (persoonlijke) problemen. Een veilige omgeving komt niet vanzelf, daar moet actief aan worden gewerkt. Een cultuur waarin psychologische veiligheid heerst is essentieel om goed te kunnen presteren (Amy Edmondson, de onbevreesde organisatie, 2019). Een veilige cultuur is iets wat op teamniveau heerst en waar op teamniveau aan gewerkt moet worden. Het liefst samen met een externe partij, want de gevestigde dynamiek is zonder hulp moeilijk te doorbreken.

Partners en leidinggevenden hebben geen idee wat er speelt binnen het team

Slechts 14% van de respondenten is het eens met de stelling de stelling: “De leidinggevenden/partners binnen ons kantoor hebben een goed beeld van wat er speelt binnen hun team en bij de teamleden.” Naast het feit dat het lastig is om een goede leider te zijn als je niet weet wat er in je team speelt, draagt het ook niet bij aan de betrokkenheid van je medewerkers. Zonder concrete actie blijft deze vicieuze cirkel in stand. Doordat er geen veilige cultuur heerst, spreken medewerkers zich niet uit. Partners worden dus niet ingelicht en weten niet wat er speelt. Ze staan ver van het team af, stellen niet de juiste vragen en dragen zo niet bij aan het creëren van een veilige cultuur.

In slechts 1 op de 5 teams wordt er regelmatig gepraat over samenwerking

In de meeste teams wordt er nauwelijks gepraat over onderwerpen als communicatie, onderlinge relaties en verwachtingen, persoonlijke uitdagingen en verbeterpunten van het team. Het gaat vaak alleen maar over de inhoud. Zo haal je als team niet het best mogelijk resultaat.

70% overweegt een baan buiten de advocatuur

Daarnaast schat slechts 32% de kans dat hij over 5 jaar nog bij hetzelfde kantoor werkt in op groter dan 60%. Aan het takenpakket ligt het niet, want 71% geeft aan dat de inhoudelijke taken één van de leukste dingen van het werk is. De onmogelijkheid om parttime te werken en de eenzijdigheid van de doorgroeimogelijkheden worden genoemd als nadelen in een baan als advocaat.

Natuurlijk zijn er ook positieve uitkomsten. 82% vindt zijn werk leuk en 75% haalt voldoening uit zijn werk.  Zo slecht gaat het dus niet, maar na deze 6 conclusies is het wel duidelijk waar de aandacht op moet worden gevestigd: het verbeteren van de werkcultuur. Sommige kantoren denken dat deze problematiek enkel bij de allergrootste kantoren speelt. Dit is niet het geval. Er zitten geen hele grote verschillen tussen de grootste 10 kantoren en de rest. Wil jij alle resultaten van het onderzoek ontvangen? Stuur een mail naar lara@archieadvisory.nl.

 

(Uit het onderzoek waar in het intro over gesproken wordt, deden 56 respondenten mee, van verschillende kantoren met ervaring tussen de 1 en 8 jaar. 88% werkzaam bij hun eerste kantoor. Het onderzoek is uitgevoerd door Archie Advisory.)

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Over Mr.

Mr. is hét platform voor juristen. Mr. bericht over actuele zaken in de juridische wereld en belicht en becommentarieert deze vanuit een onafhankelijke positie. Mr. richt zich op alle in Nederland actieve juristen en WO-rechtenstudenten..

Volg MR. op social media

Service menu

Contactgegevens

Uitgeverij Mr. bv
Paul Krugerkade 45
2021 BN Haarlem
Uitgever: Charley Beerman
E-mail: beerman@mr-magazine.nl

Scroll naar top