De snorfiets verbannen van fietspad

Delen:

beeld: Depositphotos

Het is een triest einde van een mooie periode. De (feitelijke) koning van het verkeer in Amsterdam, de snorfietser, mag vanaf 8 april 2019 niet meer het fietspad op. Met tranen in mijn ogen en pijn in mijn hart leg ik uit wat de maatregel precies inhoudt voor de slachtoffers. Ik ben daarnaast van mening dat bij de maatregel geen juiste belangenafweging is gemaakt door het gemeentebestuur.

Handig

De snorfiets is erg handig in Amsterdam. Ik noem hier een aantal voordelen:

  • Binnen een half uur overal kunnen zijn binnen de ring A10
    Even snel je geleende wettenbundel terugbrengen of afspreken op het Leidseplein.
  • Het parkeerprobleem in de stad omzeilen
    Parkeren in de stad is in zowel praktische als financiële zin een onbegonnen zaak.
  • Je arriveert onbezweet en je kapsel is nog intact
  • Je boodschappen stop je zonder omkijken in de buddy van je snorfiets
    Er hoeft immers geen helm in.
  • Een relatief kleine investering voor een volwaardig vervoersmiddel binnen de ring 

Nieuwe maatregel

Even snel naar de stad op de snorfiets wordt nu verleden tijd voor de Amsterdamse snorfietser. Scooters met een blauw kenteken (dus met een maximum toegestane snelheid van 25 km/u) zijn voortaan verplicht om binnen de ring A10 de rijbaan op te gaan. Daarbij komt de verplichting dat je vanaf 8 april ook een helm moet gaan dragen op je snorfiets.
Dit klinkt als een onschuldige maatregel, maar als we kijken naar het lijstje van voordelen kunnen we ze bijna allemaal wel weer afstrepen. Daarmee is de snorfiets, ooit koning in de binnenstad, gereduceerd tot de absoluut impopulaire bromfiets. Of zelfs tot minder: de bromfiets mag immers nog 45 km/u. Ik zie het al voor me; 25 kilometer per uur rijden met een helm op de Overtoom. Dat betekent vastzitten in een anderhalve kilometer file, terwijl er een wielrenner met 40 km/u langs zoeft op het fietspad.

Het verkeersveiligheidsbelang

De maatregel is genomen om de verkeersveiligheid van met name de fietsers op de smalle fietspaden van Amsterdam te verbeteren. Eigenaars van blauwe kentekens en fietsers zijn in het verkeer inderdaad niet de beste vrienden, het naast elkaar bestaan is voor beide partijen vaak erg moeilijk. Toch valt beide partijen iets te verwijten. De helft van de scooters is opgevoerd en haalt soms met absurde snelheden fietsers in. Daarentegen zijn er minimaal evenveel fietsers aan te wijzen die er ook wat van kunnen op hun omafiets: gevaarlijke manoeuvres zoals het abrupt invoegen vanaf het trottoir, rechts inhalen, de rijbaan opduiken, over kruispunten razen, al telefonerend of zelfs Whatsappend met de oordoppen in. Deze praktijken zie ik toch echt meer bij de fietser.

Handhaven

De opgevoerde snorfiets is inderdaad zeer onveilig en hierop dient beter gehandhaafd te worden. Ik rijd zelf al jaren met een blauw kenteken, maar ben in vijf jaar maar tweemaal een rollerbank tegengekomen. Er kan ook beter gekeken worden naar scootergarages waar de scooters worden opgevoerd. De scooterrijder die zich braaf aan de snelheidslimiet houdt, wordt in mijn ogen ten onrechte beroofd van zijn snorfiets.

Probleem verplaatst

Door de snorfietsers te verplaatsen naar de rijbaan verplaats je het probleem alleen maar. De lage snelheid van een snorfiets op de rijbaan is juist erg gevaarlijk en hinderlijk voor de autobestuurders die de gekste inhaalmanoeuvres zullen uithalen. Voor de verkeersveiligheid op het fietspad zijn de fietsers mede- of hoofdverantwoordelijk. Door de snorfietsen te verbannen naar de rijbaan doet de gemeente niemand een gunst. Het belang van de verkeersveiligheid kan veel beter gediend worden door simpelweg beter te handhaven op de fietspaden.
Dit onderwerp is ‘hot’ bij studenten: zie ook het artikel van Inez Ten Brink.

Ben jij het ook niet eens met de maatregel? Teken dan de petitie. Je stem is hard nodig om deze maatregel terug te sturen naar de Tweede Kamer.

Ook Inez ten Brink blogt over de snorfietsborden. Benieuwd naar haar blog? Klik hier.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Scroll naar boven