Rik Vera schrijft in zijn boek over de invloed van nieuwsgierigheid op verschillende bedrijfsaspecten, zoals organisatiecultuur, leiderschap en strategie. Bedrijven houden van controle en voorspelbaarheid: afspraken, vastgelegde doelen en de meest rechte weg daar naartoe. Ze houden van wat ze weten. Al geven ze dat niet gauw toe. Ze denken: curiosity killed the cat. Buiten de gebaande paden denken, avontuurlijke en doelloze nieuwsgierigheid zijn nergens goed voor. Het leidt alleen maar af. Bedrijven lijken niet te beseffen dat ze zichzelf zo ernstig tekort doen. Ze sluiten mogelijkheden uit, zien oplossingen over het hoofd en laten kansen liggen. Doelloos nieuwsgierig zijn is niet doelloos, maar juist dé oplossing.
Vera laat zien hoe nieuwsgierigheid innovatie kan bevorderen, hoe je het kunt meten en vergroten en in kunt zetten voor succes op korte en lange termijn.
- De Net Curiosity Score: essentieel voor leiders die met een open blik naar de wereld willen kijken, en streven naar uitmuntendheid in hun organisatie.
- Een nieuwe KPI die organisaties gaat veranderen.
- Aantrekkelijk geschreven met voorbeelden uit films en muziek.
Einstein: ‘nieuwsgierigheid is belangrijker dan intelligentie’