Als jurist komt u allerlei verschillende mensen tegen. Dus ook mensen met wie u het minder goed kunt vinden. En dat terwijl u wel ‘tot elkaar veroordeeld bent’. In dit artikel drie vuistregels voor een effectieve communicatie.
Als u het niet zo met de ander kunt vinden kunt u die negeren, maar dit is, los van de veelal praktische bezwaren, vaak geen duurzame oplossing. Bovendien is negeren ook een vorm van communicatie. Er gebeurt veel in onze onderlinge communicatie. Vaak hebben we al in luttele seconden een oordeel. Gebaseerd op een gevoel. Dat gevoel rationaliseren we met argumenten om ons gevoel kracht bij te zetten. Ons gevoel is leidend maar soms ook letterlijk lijdend. Het komt namelijk tot stand door een veelheid aan externe maar ook interne prikkels. Omdat we die prikkels met onze eigen unieke bedrading verwerken, filteren we heel wat af.
Van huis uit hebben we daarnaast bepaalde overtuigingen die we ook graag meenemen in onze besluitvorming. Dit proces gebeurt veelal onbewust. Daarom liggen er in communicatie zoveel misverstanden op de loer. Want dit onbewuste proces vindt niet alleen bij u maar ook bij de ander plaats. Dit vraagt om een objectieve blik op uw aandeel in communicatie. U kunt immers alleen uzelf ‘ontwikkelen’. Wat moet u daarvoor doen? Ik noem drie vuistregels.
VUISTREGEL 1. STOP
Laat de ander op verhaal komen. Wees stil. We zijn van nature geneigd om door te gaan en ons te focussen op dat wat er niet goed gaat. Ergert u zich aan iemand, bedenk dan eens wat dat over u zegt. Misschien kunt u wel iets leren van de ander.
VUISTREGEL 2. CHECK
U bent opgeleid tot juridisch inhoudelijk expert. Communicatie is een geheel andere tak van sport. Daar waar u hebt geleerd om feitelijke vragen te stellen en te analyseren, lijkt dat wat u ziet en voelt gebeuren in de interactie met uw gesprekspartner minder relevant. We zijn eerder geneigd om daaraan voorbij te gaan. En toch is dat de sleutel. Als u voelt dat er bij uzelf iets gebeurt, druk dit niet weg maar benoem het. Realiseert u zich ook dat de ander iets in u aanraakt. Wat dat is? Dat is aan u om te onderzoeken.
VUISTREGEL 3. BEWEEG
De STOP- en CHECK-vaardigheden vormen de basis voor een fijne werknemersreis. Het stelt u in staat om met een helikopterview te kijken en verder te reizen met inachtneming van wederzijdse wensen en verwachtingen.
Dit artikel is verzorgd door Saskia Bultman-Beele. Bultman-Beele is voormalig advocaat en oprichter van Legally Personal, een coaching- en trainingsbureau op het gebied van talent ont-wikkeling van legal professionals. Ze schrijft een maandelijkse blog op www.mr-studenten.nl over talent ont-wikkeling in de juridische wereld. Vragen en opmerkingen: info@legallypersonal.nl.