Moo Miero (Turing Advocaten) over het nut van een brede horizon

Overstapper van de week is Moo Miero. Miero is sinds 1 april advocaat bij Turing Advocaten, een nieuw technologiekantoor. De expertise van Miero ligt op het vlak van privacy, IT-contracten, intellectueel eigendomsrecht en media- en entertainmentrecht.

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Van harte gefeliciteerd. U heeft samen met Tom de Wit, Huub de Jong, Esmée Fonville en Marijn Rooke een nieuw kantoor opgericht. Heeft u een gat in de markt gevonden?
Of het daadwerkelijk een gat in de markt is zal nog moeten blijken, maar ik denk dat we goed inspelen op de behoefte op dit moment. De wereld digitaliseert in sneltreinvaart en het recht beweegt mee. Waar privacy- en IT-vraagstukken voor advocatenkantoren vroeger bijzaak waren, zie je inmiddels dat veel kantoren deze kennis in huis hebben gehaald. Maar voor antwoorden op de vragen van nu is naar ons idee steeds vaker vergaande specialistische kennis nodig. En die hebben wij.

Waarom de naam Turing Advocaten?
Het kantoor is vernoemd naar de computerpionier, cryptoanalist en filosoof Alan Turing, bekend als grondlegger van de Turingtest en medebedenker van een decoderingsapparaat waarmee berichten werden gekraakt die met het Duitse Enigma-apparaat waren versleuteld. Hij vroeg zich af of computers als mensen kunnen denken, een vraag die ook in dit tijdperk nog heel relevant is.

Waar herkent u zichzelf het meeste in: in ‘computerpionier’, ‘cryptoanalist’ of ‘filosoof’?
De filosoof. Filosofie betekent ‘houden van wijsheid’ en wijsheid is iets waar ik altijd naar op zoek ben. Ik geloof niet in dingen doen omdat het nu eenmaal zo hoort. Weet iemand hoe het sneller, praktischer en beter kan? Laten we het dan zo doen. Dit is ook de visie van Turing Advocaten. We werken hybride, denken in oplossingen en gaan met de tijd mee.

U heeft ook jaren in de mediawereld gewerkt. Wat vindt u leuker: de mediawereld, of de advocatuur?
Ik houd ervan me onder te dompelen in verschillende werelden. Ik heb jaren acteer- en modellenwerk gedaan. In de weekenden werk ik nog steeds als fotograaf en ik heb mijn eigen duurzame kledingmerk, Noohïm, waarbij ik samenwerk met een all-female atelier in India. Ik voel me bevoorrecht door de kansen die ik heb gehad en wil door gebruik van mijn netwerk en ervaring vrouwen die minder kansen hebben gehad ook een stem geven. Het is juist heerlijk dat ik mijn ervaring binnen de creatieve branche met de advocatuur kan combineren. Zo adviseer ik artiesten over NFT’s en festivals over privacy en coronamaatregelen. Doordat ik uit hun wereld kom, ben ik toegankelijker en ken ik de praktijk.

Wat moet er volgens u drastisch veranderen in de advocatuur?
Ik las laatst dat advocatenkantoren veel waarde hechten aan inclusie en diversiteit, maar met een handboek en een PowerPointpresentatie kom je er niet. Er moet een structurele verandering komen in hoe (potentiële) collega’s benaderd worden, niet alleen op papier, maar vooral in het handelen. Mijn wens is dat we eens wat vaker voor elkaar opkomen als er op de werkvloer dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen. Dat kunnen wij advocaten wel.

 

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Over Mr.

Mr. is hét platform voor juristen. Mr. bericht over actuele zaken in de juridische wereld en belicht en becommentarieert deze vanuit een onafhankelijke positie. Mr. richt zich op alle in Nederland actieve juristen en WO-rechtenstudenten..

Volg MR. op social media

Service menu

Contactgegevens

Uitgeverij Mr. bv
Paul Krugerkade 45
2021 BN Haarlem
Uitgever: Charley Beerman
E-mail: beerman@mr-magazine.nl

Scroll naar top