Schade door WhatsApp-fraude en ‘spoofing’: moeten banken straks compenseren?

De afgelopen tijd is er in de media veel aandacht geweest voor WhatsApp-fraude en ‘spoofing’. Slachtoffers trappen ondanks waarschuwingen en campagnes van banken steeds vaker in deze nieuwe vormen van fraude en verliezen zo in sommige gevallen al hun spaargeld. Door ministers wordt nu gekeken naar wettelijke compensatiemogelijkheden voor benadeelden.

Delen:

beeld: Depositphotos

Volgens Radar zijn consumenten tot op heden in totaal al voor ruim 20 miljoen euro opgelicht. Het is met name voor ouderen moeilijk om te onderscheiden wanneer ze hun bank of een bekende spreken, of een fraudeur. Er wordt dan ook gesproken van een ernstig probleem. Criminelen lijken bovendien steeds inventiever te worden. Zo duiken er regelmatig verschillende en nieuwe vormen van ‘spoofing’ op. Bekende varianten van deze vorm van oplichting zijn bijvoorbeeld het krijgen van een zogeheten phishing e-mail van een bestaand e-mail adres van een bank, of een telefoontje vanaf een bestaand telefoonnummer van een bank. Men krijgt dan echter niet de eigen bank te spreken, maar een crimineel die zich op geraffineerde wijze voordoet als bankmedewerker. Bij WhatsApp-fraude gaat het vaak om criminelen die zich voordoen als een bekende en wordt met een smoes gevraagd om geld.

Compensatie door de bank?

Ook de Tweede Kamer signaleert deze problematiek. Bekeken wordt hoe slachtoffers van deze vormen van fraude gecompenseerd kunnen worden. Als je zelf het geld overmaakt wordt over het algemeen helemaal niet gecompenseerd. Indien een consument de betaling namelijk zelf uitvoert is de bank op grond van art. 7:529 BW niet schadeplichtig. Op dit moment wordt door banken verschillend omgegaan met het compenseren van slachtoffers. Een meerderheid van de Tweede Kamer is van mening dat er een einde moet komen aan deze onduidelijkheid voor bankklanten.

Minister van Justitie en Veiligheid Ferd Grapperhaus en minister van Financiën Wopke Hoekstra gaan hierover in gesprek met de bancaire sector. Dit op aandringen van SP-Kamerlid Michiel van Nispen, die van mening is dat het aan banken is om de geleden schade te compenseren. Kamerleden zijn blij met dit gesprek maar willen, als banken hierna alsnog niet overgaan tot compensatie, dat de compensatie wettelijk kan worden afgedwongen. Hoekstra lijkt hier welwillend tegenover te staan, maar focust zich intussen ook op de strijd tegen deze fraudeurs zodat het hopelijk minder vaak tot een vergoeding hoeft te komen. Zo ligt er ook een wetsvoorstel om hogere straffen te leggen op deze vormen van betaalfraude zodat aan fraudeurs, afhankelijk van het vergrijp, een straf tot maximaal zes jaar opgelegd kan worden.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Scroll naar boven