2019 is bijna ten einde; wat staat ons voor 2020 te wachten? Geert-Jan Waasdorp werpt er een blik op, met een overzicht van de grootste recruitmenttrends van het moment.
De afgelopen twee maanden heb ik meer dan vijftig gesprekken gevoerd met recruitmentmanagers en bureaudirecteuren over hun plannen en uitdagingen voor 2020 en verder en de grootste recruitmenttrends die zij zien. Steeds kwamen daarin een paar thema’s terug, zoals de ontevredenheid over hun huidige recruitmentsysteem, de keuze voor een nieuw systeem of het worden opgedrongen van een groot nieuw (internationaal) systeem. Waar de één was blij met de komst van recruitmentsysteem X, vond de ander het het grootste drama ooit.
Een ander thema was natuurlijk ook de krapte op de arbeidsmarkt, maar – verrassend of niet – zelden zag ik iemand die echt in grote problemen of paniek zat. Het lukte altijd nog om genoeg van de juiste kandidaten binnen te krijgen, zonder dat de grootste capriolen moesten worden uitgehaald. ‘Gewoon met LinkedIn, aangevuld met Indeed’, of ‘Het referralprogramma is een groot succes en we vullen daarmee 40% van onze vacatures.’
2020: business as usual?
Als ik informeerde naar de plannen van 2020, werd ik zelden verrast. Uitgezonderd door de implementatie van een chatbot om retentie te vergroten (lees: de achterdeur dicht te doen), of bij enkelen die radicaal afscheid nemen van een technologie- of mediapartij. Voor 2020 was het vooral: business as usual.