Lupl is het eerste samenwerkingsverband tussen grote wereldwijde ondernemingen en advocatenkantoren in zijn soort. Het platform wordt momenteel onder lockdown-omstandigheden in gesloten beta getest en zal de manier waarop advocaten werken veranderen. Alle juridische afdelingen en advocatenkantoren ter wereld kunnen Lupl gebruiken; elke technologieleverancier kan er via open API’s mee integreren.
Een groep vooraanstaande advocatenkantoren en ondernemingen is bij elkaar gekomen om samen de ontwikkeling van Lupl te ondersteunen, het eerste open platform voor juridische kwesties ter wereld. Hieraan is meer dan twaalf maanden gewerkt door interne en vrijgevestigde advocaten en deskundigen om gedeelde frustraties in verband met de afhandeling van juridische kwesties op te lossen.
De groep vertegenwoordigt meer dan 10.000 advocaten in meer dan 100 rechtsgebieden. Lupl is opgezet als onafhankelijke onderneming voor het ontwikkelen, bezitten en exploiteren van het open technologieplatform voor de sector.
Transparantie en samenwerking
De ontwikkeling ervan wordt uitgewerkt door drie internationale advocatenkantoren, CMS, Cooley en Rajah & Tann Asia, die input krijgen van een adviesraad van 16 toonaangevende interne advocaten van eersteklas multinationals tot de snelst groeiende techbedrijven. De andere advocatenkantoren die het platform testen zijn onder andere Slaughter and May, Corrs Chambers Westgarth in Australië, Khaitan & Co in India en One Essex Court, een toonaangevend advocatenkantoor in Londen.
Met elkaar ondersteunen zij de ontwikkeling van Lupl met als doel om alles waarop een juridische kwestie betrekking heeft (zoals mensen, documenten, informatie, mededelingen en technologie-applicaties) op één veilige plaats te synchroniseren, waardoor advocaten en juridische afdelingen beter en efficiënter kunnen samenwerken aan complexe juridische zaken waarbij veel op het spel staat.
Michelle Fang, Vice President en Chief Legal Officer bij Turo, zegt: “Advocaten spelen in deze tijd een essentiële rol aan de frontlinie van bedrijven. Maar technologische tools voor advocaten lijken vaak eerder een belemmering te zijn dan een hulpmiddel. Dankzij het open platform Lupl worden de transparantie en samenwerking verbeterd en kan onze afdeling beter en op een modernere manier samenwerken met andere afdelingen en met advocatenkantoren.”
Open aanpak
Vanwege de open aanpak kan iedere juridische afdeling en ieder advocatenkantoor Lupl gebruiken en kan elke technologieleverancier er via open API’s mee integreren.
Matt Pollins, Chief Commercial Officer van Lupl, voegt toe: “Toen we aan Lupl begonnen te werken, was het ons doel om advocaten te allen tijde zicht op al hun zaken te geven, ongeacht of ze op kantoor, thuis of onderweg zijn. We wisten dat er vraag naar dit product zou zijn omdat er steeds meer mobiel en in gedistribueerde teams gewerkt wordt. De crisis heeft deze nieuwe werkwijze nog sneller gebracht dan wij ons ooit hadden kunnen voorstellen.”
Het platform is het resultaat van duizenden uren aan input van juridische professionals op alle niveaus, in diverse sectoren zoals telecom, financiële dienstverlening, technologie, energie en natuurlijke hulpbronnen uit de hele wereld.
Lupl is ontwikkeld met ondersteuning van Heidi Gardner (Faculty Chair en Distinguished Fellow bij Harvard Law School en de auteur van ‘Smart Collaboration’ en het verwachte ‘Smart Collaboration for In-House Legal Teams’). Gardner is een van de leidende experts ter wereld in trends op het gebied van samenwerking op de werkvloer.
Het platform is ontworpen voor gebruik door zowel advocatenkantoren als juridische afdelingen en zal nog een aantal maanden in gesloten beta verkeren voor de release later dit jaar of begin 2021. Bij het live gaan van de beta versie lanceerde Lupl ook een website met de langetermijnvisie en doelen.